
Fornyer undervisningen
Over tre år skal NTNU gi 12 millioner til fire fagmiljøer.
Tekst: Stine Mari Male og Ida Jønsberg
Fire ulike fagmiljøer ved NTNU har fått utdelt 12 millioner til innovativ læring, melder Universitetsavisa. Gjennom Prosjekt innovativ undervisning, vil de utvalgte få utdelt midler over en periode over tre år.
Målet er å fornye undervisningen, og gi studentene økt læringsutbytte. Dette skal skje gjennom aktivisering av studentene, og ved hjelp av digitale verktøy.
– Studentene må aktiviseres
Blant vinnerne er Prosjekt innovativ lektorutdanning (Prosjektil), Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnutdanningen i matematikk (KTDiM), Virtuelle kjemiske rom ved Institutt for materialteknologi og Smart læring ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Til Universitetsavsa forteller førsteamanuensis og leder for Prosjektil Heidi Brøseth at satsningen er viktig.
– Også ved NTNU begynner vi å skjønne at hvis vi skal få studentene til å lære noe, må de jobbe med stoffet, og de må aktiviseres. Vi har manglet kompetanse på hvordan dette skal gjøres, derfor er det nå så viktig at det nå kommer insentiver til å utvikle undervisningsbiten, sier hun.
Videre peker hun på at fokuset på undervisning ikke har vært så høyt.
– Det er alltid forskning og publisering som gir uttelling og opprykk, mens undervisning ikke har blitt sett på som like viktig. Dette har jeg gnålt på før. Derfor er jeg så glad for at Rektor med disse midlene nå oppvurderer undervisningas betydning, sier hun til Universitetsavisa.
Flere insentiver til innovativ utdanning
Det var totalt 12 fagmiljø som deltok i konkurransen. Rektor Gunnar Bovim ved NTNU vil fortsette satsingen.
– Det var også meget interessante prosjekter blant de åtte som ikke får støtte i denne omgangen. Den gode nyheten til dem er at det planlegges en opptrapping av insentiver til innovativ utdanning, og at de derfor vil få flere sjanser, sier han til Universitetsavisa.