Holder igjen depositum

Studenter er ofte ferske på leiemarkdetet, og kjenner ikke til rettighetene sine. Dette blir utnyttet av utleierne.

Tekst: Ola Krogh Halvorsen

Fakta

Leie av bolig

  • Depositumet skal stå på sperret depositumskonto i bank i leietakerens navn. Utleier skal betale gebyret for å opprette kontoen. Det er ikke lov å avtale noe annet.
  • Det er lurt å dokumentere leilighetens tilstand ved innflytting og utflytting ved å lage en inn- og utflyttingsprotokoll som beskriver boligens tilstand og ved å ta bilder.
  • Betalinger bør skje gjennom bank slik at du kan dokumentere betalingen.
  • Du må vaske grundig når du flytter og ikke sette igjen ting uten skriftlig avtale med utleier.
  • Be om å få kvittering for at du har levert alle nøklene tilbake til utleieren.
  • Uenigheter kan løses av Husleietvistutvalget i Trondheim.

Da Fysikk- og matematikkstudentene Ben Chen og Tiantian Zhang skulle flytte fra Falkenborg studentby i sommer, opplevde de store problemer med å få godkjent vaskingen og å få tilbake depositumet. En måned etter at de flyttet ut fikk de beskjed om at vaskingen av leiligheten var underkjent.

Må betale

— Det var vanskelig å få inspeksjon av leiligheten. Etter å ha rengjort hybelen, kunne jeg ikke annet enn å levere nøklene og dra, sier Zhang.

Først uker senere fikk hun svar.

— Over en måned etter jeg hadde flyttet ut fikk jeg beskjeden om at hybelen ikke var tilfredsstillende vasket. Hvis jeg ville ha hele depositumet tilbake måtte jeg dra til Trondheim for å vaske fellesarealet og vinduskarmene på rommet mitt.

Zhang hadde ikke muligheten til dette, og fikk dermed trukket 2550 kroner fra depositumet for kostnader ved den ekstra vaskingen.

Ben Chen har liknende erfaringer fra studentbyen.

— Jeg fikk heller ikke beskjed om at hybelen ikke var tilfredsstillende rengjort før langt ut i juli. Dette på tross av at jeg hadde bedt om inspeksjon og flyttet ut flere uker tidligere.

Chen reagerer også på noen av årsakene til at vaskingen ikke ble godkjent.

— Jeg fikk klager på at taket ikke var vasket, og at det luktet røyk i hybelen. Dette syns jeg er rart, siden jeg aldri har rørt en sigarett, sier Chen.

Er ikke alene

Regionsjef Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge kan bekrefte at uenighet om vasking og tilbakebetaling av depositum er en kilde til konflikt.

— Ja, det er vanlig og vi får generelt mange spørsmål i forbindelse med tilbakelevering av hybler.

Det er viktig å merke seg at du som leietaker plikter å gjøre en grundig vask når man skal flytte ut. — Når du flytter ut skal du om ikke annet er avtalt vaske alle flater i boligen. Det gjelder også komfyr og kjøleskap. Vasking er ikke gøy, men det er heller ikke gøy å overta en møkkete leilighet, sier Helde.

Man skal også være oppmerksom på at depositumet skal stå på en egen depositumskonto.

— Et depositum skal alltid stå på en bankkonto i leiers navn og bare når leier og utleier er enige kan det utbetales penger fra kontoen. Utleier skal alltid betale for opprettelsen av denne kontoen, sier Helde.

Helde vil ikke kommentere leieforholdet til Ben Chen og Tiantian Zhang spesielt, men stiller seg skeptisk til utleiere som bruker lang tid på å godkjenne vaskingen.

— Generelt må utleier reklamere innen rimelig tid regnet fra tidspunktet han burde ha oppdaget at det ikke var tilfredsstillende vasket. Det er for sent å reklamere på dårlig vasking én måned etter at du har flyttet ut.

Falkenborg studentby vil ikke kommentere enkeltstående saker, men legger vekt på at de selv ikke tjener på det de trekker fra depositumet ved vasking.

— Vi leier inn vaskebyrå, og trekker «krone for krone» fra leietakers depositum. Falkenborg Eiendom har ingen fortjeneste på dette, og per i dag tar vi heller ingen administrasjonsgebyr for det merarbeidet dette medfører.

Powered by Labrador CMS