
Hylles for positiv utvikling
NTNU vokser, mens UiO og UiB taper terreng. Fremgangen er et resultat av god ledelse, smart forskning og attraktive studier, mener UiB-professorer.
I et innlegg i Dagens Næringsliv mandag hyller professorene Dag L. Aksnes, Jan Petter Hansen og Jarl Giske ved Universitetet i Bergen (UiB) veksten NTNU har hatt de siste årene.
Under overskriften «Gratulerer, NTNU!» skriver de tre innleggsforfatterne at siden 2005, året da Torbjørn Digernes overtok rektorstolen, har universitets- og høgskolesektoren i Norge (UH) stort sett hatt en realvekst. Veksten skyldes ulike årsaker, men konklusjonen er klar: «NTNU og rest-UH (de øvrige statlige institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, journ. anm.) har vunnet terreng, mens UiO og UiB har tapt».
- Velfortjent
Blant kriteriene som går under den såkalte «resultatbaserte indikatoren for forskning» er publikasjonsomfang, antall avlagte doktorgrader og andel avlagte studiepoeng. Prorektor for forskning Kari Melby ved NTNU er svært fornøyd med skryten.
– Det er veldig hyggelig, spesielt når det kommer fra kolleger ved et annet universitet, sier hun.
Forutsatt at grafen som fremstilles i artikkelen er riktig, mener Melby rosen er velfortjent og tror den positive utviklingen ved universitetet kan fortsette.
– Siden 2005 har NTNU hatt en betydelig sterkere vekst enn UiO og UiB. Vi tar opp flere studenter og nærheten mellom NTNU og Sintef stimulerer til god forskning. Det skal vi fortsette med, sier prorektoren.
- Ære til de ansatte, studentene og ledelsen
I avisinnlegget nevner UiB-professorene tre hovedmomenter som mulige forklaringer på utviklingen: Ledelsesmodell, randsone og merkevarebygging. For det første mener de at NTNUs ledelsesmodell, hvor styret ansetter en rektor som må stå til ansvar for universitetsstyret og styreleder, fører til et større resultatfokus.
Under «randsone» trekkes nærheten mellom NTNU og Sintef frem, et samarbeid som «skaper et godt grunnlag for forskningsvekst basert på ulike finansieringsformer». Og gjennom sin klare faglige profil, markedsføring og utradisjonelle rekrutteringstiltak mener artikkelforfatterne at NTNU har styrket seg som merkevare blant studentene.
Prorektor Melby sier hun på lang vei deler dette synet, og mener det hovedsakelig er tre grupper som bør få æren for NTNUs framgang.
– Æren går til våre vitenskapelig ansatte som produserer gode resulater, studentene som søker seg hit og en god ledelse som jobber strategisk. Ved at vi kan tilby attraktive studier får vi de beste studentene, og i 2012 hadde vi 374 avlagte doktorgrader, som er det høyeste tallet noensinne, sier Melby.