Innblikk i framtiden

Siden 1939 har Shell arrangert konkurranse i å lage den mest energivennlige bilen. Ingeniørstudenter fra NTNU håper å gi oss et innblikk i framtidens bil.

Publisert Sist oppdatert

10 000 timer har 17 ingeniørtalenter ved NTNU brukt på å utvikle framtidens bil, DNV GL Fuel Fighter. Nå er de klare for Shell-Eco-marathon, en studentkonkurranse med energi som tema. NTNU-studentene sitt mål er en ny verdensrekord - verdens mest drivstoffvennlige bil.

Fakta

DNV GL Fuel Fighter

  • 17 ingeniørstudenter, med fem ulike nasjonaliteter, har brukt ett år på å konstruere framtidens bil
  • Resultatet er en dråpeformet el-bil med tre hjul, som veier 30 kilo
  • Bilen er batteri- og soldrevet
  • Shell Eco-marathon arrangeres i Rotterdam. Konkurransen utfordrer utdanningsinstitusjoner fra hele verden til å utvikle og bygge kjøretøy som kan kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff. 224 lag fra 24 forskjellige land deltok i 2013

– Gruppen har til tider vært under stort press, men alt i alt er vi veldig fornøyd med restultatet, sier lagmedlem Isak Nordal i DNV GL Fuel Fighter.

Resultatet etter over ett år med arbeid er en framtidsrettet bil som skal sprenge nye grenser. Den dråpeformede bilen veier 30 kilo, og har et aerodynamisk og estetisk nytenkende design.

Miljøvennlig

Bilen er drevet elektrisk, men den har også solceller i satellitt-klasse på taket som gir den en svært høy effekt under dårlige lysforhold. Bilen har også et cruise-kontroll-system, som skal gjøre energitapet minst mulig.

– Denne bilen er miljøvennlig i alle ledd. Den er framtidsrettet, og kan gjøre energi-sektorer mer bærekraftige, sier Nordal

Responsen etter avdukingen av bilen har vært over all forventning. Nordal forteller at interessen for prosjektet har vært stor, og tilbakemeldingen gruppen har fått fra medstudenter og sponsorer er svært positive.

God utdanning

Prosjektmedlem Nordal sier at utdanningen de har fått ved NTNU har vært helt avgjørende for resultat.

– Vi har brukt svært mye av teorien vi har lært om styrkebergeninger, design, materialer, elektronikk og effektivitet, sier Nordal.

Han forteller at det å se tung teori omsatt til praksis har vært noe av det mest givende ved prosjektet.

– På denne måten får vi et helt annet forhold til det vi tidligere har lært, sier Nordal.

Lønnsomme miljøteknologier

Strengere miljøkrav, stigende drivstoffpriser og nye energikilder gjøre at bedrifter er nødt til å tenke nytt og finne alternative teknologier.

– Vi er veldig stolte av å være hovedsponsor for bilen. Det er fascinerende å se det gode som kommer ut av det, er det noe vi trenger i framtiden er det innovasjon og ingeniører, sier seniorkonsulent Kristina Dahlberg i Det Norske Veritas.

Dahlberg sier at de valgene vi gjør i dag med hensyn til drivstoff og maskineri, vil gjøre at vi kan forbedre sikkerheten og sikre framtiden.

Powered by Labrador CMS