– It's Learning lite fleksibel

Studentene vil heller ha alt på én plass.

Publisert Sist oppdatert

It's Learning skal ha funksjon som nettbasert informasjonskanal for studentene ved NTNU. Til tross for dette bruker mange forelesere emnesidene til NTNU. Resultatet er at studenter får flere informasjonskanaler å måtte forholde seg til i løpet av semesteret.

Institutt for matematiske fag er blant de som stort sett leverer all informasjon via emnesider. Professor Toke Meier Carlsen er emnekoordinator for TMA4115 Matematikk 3, og foretrekker den nåværende løsningen.

– Det er flere grunner til at vi ikke bruker It's Learning. For det første har kun de som er meldt opp i faget tilgang til informasjonen. For det andre er It's Learning lite fleksibel. Det er vanskelig å legge ut matematikk der, sier Carlsen

Vært lettere med alt på et sted

Student Jon Greenwood Friis går første året på kybernetikk. Friis synes ikke det er vanskelig å finne sidene, men mener det ville vært lettere om alt var samlet et sted.

– Det er tross alt en grunn til at It’s Learning er der. Vi burde kunne få alt av informasjon der og da, sier Friis.

Dette semestret har han flere fag med ulike informasjonskanaler.

– I matematikk 3 er linken lagt ut på siden, og det er en fordel. Men i matematikk 2 må man søke opp emnesiden selv, sier Friis.

Overkommelig spredning

Professor Carlsen forteller at de legger ut en link på It's Learning, som henviser studentene til fagets side. Der ligger all informasjonen tilgjengelig, og forsvinner ikke ved semesterslutt som på It's Learning. Han har tatt opp emnesidene i referansegrupper, og fått god respons på det.

– Vi har blitt rost for å ha en nettside som inneholder lenker til alle emnesider i matematikk, slik at det er lett å finne informasjon om alle matematiske emner ved NTNU, sier Carlsen.

Han ser ikke på spredningen i informasjonskanaler som et problem.

– Jeg mener det er overkommelig. Hos oss er det én side man skal forholde seg til, sier Carlsen.

Emnesider er omveier

Kybernetikkstudent Morten Fyhn Amundsen ser ikke på situasjonen som et irritasjonsmoment, men mener det er rom for forbedring. Han mener det er mer arbeid med emnesider, enn å ha alle fagene samlet på It's Learning.

– På min egen PC får jeg lagret linken til emnesiden, men dersom jeg er på en datasal har jeg den plutselig ikke tilgjengelig. Da må jeg søke den opp, og det blir en omvei for å få informasjonen, sier Amundsen.

Powered by Labrador CMS