
Jentene flokker til real- og teknologifagene
Av det nye kullet med Gløshaugen-studenter, utgjør jentene en betydelig andel. Vi har snakket med noen av dem.
Både søknads- og opptakstall fra NTNU er gledelig lesning for universitetsledelsen. Stadig flere jenter velger realfags- og teknologiutdanning.
– Konstruksjoner er spennende
Jenny Roen Bjordal er en av 190 nye masterstudenter ved NTNUs byggfaglinje. Med en jenteandel på 42 prosent, ligger byggfag nå over det samlede snittet på teknologifagene som helhet.
– Jeg bestemte meg tidlig for å studere i Trondheim, og har alltid syntes at konstruksjoner er veldig spennende. Valget om å søke bygg ble tatt etter et besøk på NTNUs jentedag, forteller Bjordal.
Rekordmange får plass
Ved de femårige masterutdanningene i teknologifagene er den samlede jenteandelen 41 prosent. Til sammenligning var denne andelen nede i 30,5 prosent så sent som i 2010. For første gang er nå mer enn fire av ti som får plass ved teknologifagene jenter.
– Under immatrikuleringen fikk jeg nok et inntrykk av at studiet mitt er rimelig guttedominert, men det skyldes kanskje først og fremst at guttene er i stort flertall på den to-årige utdanningen, sier Bjordal.
Maskinjenter
Kristin Landsem, Simone Heggeland, Vanja Horven, Ingrid Rosshaug og Catharina Flatsetø er fem av de nye maskinjentene på NTNUs masterprogram for produktutvikling og produksjon. Store muligheter for jobb og sjansen til å ta en mer praktisk rettet utdanning, var avgjørende for dem.
– Vi merker ikke så mye til noen guttedominans på Gløshaugen, men vi jenter har kanskje en egen evne til å finne sammen tidlig, ler de.