Krever økt miljøhensyn

Høyres studentforening i Trondheim mener busstilbudet må bli mer miljøvennlig.

Publisert Sist oppdatert

Formann i Høyres studentforening i Trondheim, Stian Fredrik Skalle, mener miljøhensyn må stå i fokus for selskapet som får konsesjonen for byens busstilbud. Han mener at både bussrutene og selve bussene må endres.

– Det er verken en fordel for miljøet eller for bussbrukerne at alle bussene i dag må gå igjennom midtbyen. Hvis vi vil at folk skal kjøre mer buss må vi gjøre tilbudet mer tilgjengelig og lønnsomt, sier han.

Skalle foreslår også busser som går på naturgass. Det kan bli problematisk, sier plan- og markedssjef i Team Trafikk, Jon Olav Sætertrø.

– Vi har allerede fem naturgassbusser og er åpne for å øke antallet, men det blir opp til oppdragsgiver. De økonomiske midlene våre er begrenset. Skal vi bruke mer penger på naturgassmotorer, må vi kutte ned på noe annet, for eksempel antall bussruter. Det som først og fremst er miljøvennlig er å ha et godt busstilbud, mener han.

Sætertrø poengterer at det er liten forskjell mellom diesel og gass, og derfor ulønnsomt å bruke mye penger på dette. Han er mer positiv til såkalte hybridbusser som vil bli tilgjengelig i løpet av få år. Slike busser vil lagre bremseenergien elektrisk og gå over til å bruke diesel når de kommer opp i normal hastighet.

Daglig leder i Gråkallbanen, Erlend Solem, har mer tro på at batteribusser er den beste løsningen for busser i sentrumsområdet. De skal nå sette i gang et forsøksprosjekt for å teste ut dette.

Powered by Labrador CMS