
NTNU seiret i rektorduellen
Med seg selv som spillkarakter slo rektor Torbjørn Digernes ved NTNTU rektor Ole Petter Ottersen ved UiO i jubileumsdataspillet «Kampen om framtiden».
Digernes hadde invitert rektor Ole Petter Ottersen ved Universitetet i Oslo til duell i forbindelse med lanseringen av nettspillet «Kampen om framtiden», som er en del av NTNUs jubileumssatsing i 2010.
Spillet tar oss med til en fremtidig versjon av Trondheim, der byen trues av en gruppe som ønsker å stoppe inovasjon og forskning. Superhelten som er modellert etter nettopp rektor Torbjørn Digernes ved NTNU skal hindre dette gjennom å samle objekter på forskjellige brett, og til slutt beseire fienden i NTNUs «framtidslab».
Ikke bare rivaler
Foto: VERDT PENGENE? Det kostet 1,3 millioner å utvikle «Kampen om framtiden», som TerraVision står bak.(Foto: NTNU)De to rektorene hadde i tillegg til duellen også andre saker å ta opp i forbindelse med jubileumsåret.
– Vi er først og fremst samarbeidspartnere på mange områder, og har en felles agenda når det gjelder forskning og rekruttering, mer enn vi er rivaler. Hva vi som utdannings- og forskningsinstitusjoner bringer til samfunnet gjenspeiles ikke i hvem som ligger øverst på rankinglistene, sier Torbjørn Digernes.
Ottersen ble ikke synlig skuffet over å ha tapt rektorduellen, men mente likevel hjemmebane kunne være en fordel. UiO har neste år to hundreårsjubileum.
–Det kommer til å bli skikkelig markert, men noe dataspill har vi ikke planlagt, sier Ottersen.
Spill til 1,3 mill.
Foto: Lars VingelsgÃ¥rd, Under DuskenTOPP KONSENTRASJON: Rektor Ole Petter Otternes ved UiO måtte raskt se seg slått av Torbjørn Digernes under lanseringen av «Kampen om Framtiden». Nettspillet skal få barn og unge til å få øynene opp for høyere utdanning ved NTNU, og er en del av jubileumsåret 2010.Markedskoordinator Eirik Lian i informasjonsavdelingen hos NTNU gleder seg over at spillet nå er klart for nettet. Det har kostet 1,3 millioner kroner å utvikle spillet som TerraVision står bak. I tillegg kommer reklamekampanjen NTNU planlegger for å gjøre spillet kjent i målgruppen 15-30 år, hvor de planlegger å bruke flere sosiale medier samt en kampanje på Spotify.
– Til den prisen er det verdt et forsøk. Ut fra presseoppmøtet i dag har vi i hvertfall lykkes med profileringen så langt, sier Digernes.