Ønsker nytt IT-system ved NTNU

Lite brukervennlighet av NTNUs IT-systemer gjør at det ønskes endringer.

Publisert Sist oppdatert

Studentrepresentant Michael Johansen i NTNUs universitetsstyre er en del av en arbeidsgruppe som skal finne bedre alternativer til dagens IT-system. De jobber for tiden med å undersøke grunnlaget for disse tjenestene. Blir rapporten godkjent kan arbeidet med å utvikle et nytt IT-system begynne.

Det er spesielt webmail-systemet man ønsker å endre. Slik det er i dag har mange uttrykt misnøye ved brukervennligheten.

Vil kjøpe tjenester

Johansen kan fortelle at man trolig ønsker å gå over til å kjøpe tjenester fra aktører som Google eller Microsoft.

– Det vi ser på er å kjøpe allerede utviklede produkter fra Google Apps eller Microsoft 360. Vi undersøker også produktene til Amazon ettersom de leverer slike tjenester til bedrifter, sier Johansen.

Johansen mener disse distributørene leverer bedre produkter enn det systemet NTNU bruker i dag. Det ønskes en tjeneste som samler all den informasjonen studenter trenger. Dette inkluderer blandt annet webmail, kalender og lagringsplass.

– Mange studenter er ikke fornøyde med webmail-systemet og velger å få videresendt mail til andre kontoer. Vi ønsker å få til et system som studentene ønsker å bruke. Vi ønsker også at NTNU gir studentene tilgang til Dropbox eller tilsvarende med stor lagringsplass, sier Johansen.

Fremtidig NTNU-app

Fakultetet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk (IME) ved NTNU har i dag tjenesten 1024 hvor studentene har mulighet til å sette opp egne timeplaner. Videre finnes avviktjenesten hvor man kan melde fra om avvik ved NTNU, men begge tjenestene er for mange ukjente.

Johansen har i styremøter etterlyst en strategi for mobil-tjenester slik at studentene får tilgang på informasjon via smarttelefoner. Disse tjenestene vil da bli innkludert i en slik app.

– Vi vet at andre universiteter har slike tjenester, så vi ønsker det samme for NTNU, sier Johansen.

Denne tjenesten kan også inneholde et forberedt kartsystem. I dag finnes det allerede et slikt kartsystem, men det dekker ikke hele NTNU.

– Campus-guiden leveres i dag av Trådløse Trondheim, men vi ønsker at den også blir en del av tilbudet, sier Johansen.

Powered by Labrador CMS