
Populære ruter til salgs
Trondheims mest populære ruter legges ut på anbud. Velferdstinget ønsker seg et tilbud bedre tilpasset studentene.
Nå har fylkeskommunen vedtatt å legge ut ruter med stor pågang på anbud. Bussrute nummer 4, 5, 6 og 9 kan dermed få nye eiere fra 2010.
– Det ble diskutert hvorvidt fylkeskommunen skulle opprette et eget busselskap, og det ble gjort forsøk på å kjøpe Team Trafikk, sier transportplanlegger Tore Langmyhr i Trondheim Kommune.
Alternativet til konkurranseutsettingen ville vært å fortsette som før.
– Et argument for konkurranseutsetting er at det offentlige skal vite at man betaler riktig pris for tjenestene, sier han.
Ønsker bedre kommunikasjon
Nestleder Elisabeth Kathleen Ofstad i Velferdstinget håper konkurranseutsettingen vil føre til et bedre busstilbud for Trondheims studenter.
– Når Trondheims studenter utgjør 30 prosent av Team Trafikks brukere burde Team Trafikk ha et større fokus på studenter, mener Ofstad.
Hun ønsker seg bedre kommunikasjon og raskere tilgang på ekstraavganger.
– Jeg håper at det er mulig å opprette en møteplass hvor utdanningsinstitusjonene lett kan varsle busselskapet om dager med stor pågang av studenter, sier nestlederen.
I tillegg mener hun det må være mulighet for å sette opp ekstra avganger ved stor trafikk.
– Hver dag mellom klokken 10 og 14 er det spesielt stor pågang på bussene. Ekstra stor studenttrafikk er det også på typiske eksamensdager, påpeker Ofstad.
Lørdagsruter
– I vår var det 800 studenter som skulle ha eksamen dagen etter Kristi himmelfartsdag. Da kjørte Team Trafikk lørdagsruter. Brukerne av Team Trafikk har betalt for en vare, og selv om det kommer en buss før eller siden, hjelper det lite hvis bussen er full, og man skal ha eksamen den dagen, sier Ofstad.
Hun påpeker at majoriteten av studentene bruker mye tid på transport.
– Campusløsningen ved de ulike studieinstitusjonene gjør at studentene er avhengige av busskort og et bredt busstilbud, mener hun.
Opprettholder rutetilbudet
Langmyhr forteller at det nye eierskapet ikke vil tre i kraft før høsten 2010. Da vil også pris og tilbud bli fatsatt.
– Foreløpig er det omtrent en tredjedel av ruteproduksjonen, altså antall kilometer kjørt, som legges ut på anbud. Det vil også være dagens rutetilbud som blir lagt ut. Da vil vi kunne stille strengere krav til for eksempel utslippsforhold, og høyere krav til materiell, forklarer transportplanleggeren.
Samtidig forteller Langmyhr at Trondheim kommune vil komme med ekstra midler gjennom en miljøpakke som skal gi grunnlag for et bedre tilbud.
– Kommunen vil satse betydelig på framkommelighetsproblemet. Vi ønsker at rutene skal gå raskere, avslutter han.
Under Dusken har kontaktet Team Trafikk for en kommentar til saken, men busselskapet ønsker ikke å uttale seg på det nåværende tidspunkt.