Studentdemokratiet taper mot UKA
Studenttinget (STi) har ikke nok kandidater til valget i slutten av oktober. Valgstyret mener de ikke kan konkurrere med UKA om studentenes oppmerksomhet.
STUDENTPOLITIKK
Studentenes representative organ ved NTNU, Studenttinget, skal ha 25 representanter fra universitetets fakulteter. Med vararepresentanter kreves det at 50 personer stiller til valg i høst bare for å fylle opp alle plassene. Da fristen gikk ut ved midnatt fredag 19. oktober, hadde kun 51 personer meldt seg.
– Teknologistudentene velger UKA
Foto: Sivert Frøseth Rossing, Under DuskenSLUTTSPURT: Valgstyreleder for Studenttinget, Marius Lervåg Aasprong, prøvde fredag ettermiddag å verve de siste nødvendige kandidateneLeder Marius Lervåg Aasprong for STis valgstyre synes det er vanskeig å si hvorfor oppslutningen er så lav, men tror UKE-år fører til lite overskudd av engasjement hos byens studenter.
– Engasjementet er der, men det er ikke mange nok som engasjerer seg til at det blir ordentlig trøkk, og nok til at det blir tydelig at vi har legitimitet, hevder han.
Fredag sto han og flere andre studentpolitikere på Stripa på Gløshaugen for å formidle muligheten til å melde seg. Spesielt ved realfags- og teknologistudiene har flere fakulteter hatt problemer med å stille nok kandidater. Dette tror valgstyret også skyldes UKA.
– UKA er mer synlig på Gløshaugen, mener Eirik Sandaas i valgstyret.
Representantene fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT) er så få at de vil få plass uavhengig av hva studentene måtte mene om dem. Dessuten er det ikke nok kandidater til at alle får en vararepresentant.
– Vi har hatt hovedfokus på å få faste representanter. Vararepresentanter kan fakultetene ordne i ettertid, sier Lervåg Aasprong.
– Har ikke kapasitet
Leder Lise Alund Skjølås i UKA mener derimot at STi kan takke seg selv for lav oppslutning.
– Jeg synes ikke valgsaken har vært så veldig synlig. Jeg synes valget er interessant, men jeg måtte selv nærmest lete meg fram til informasjon om det, sier hun.
Marius Lervåg Aasprong forteller at det har vært vanskelig å skape nok blest om det forestående valget.
– Det er begrenset hvor mange plasser vi kan markedsføre oss på én gang. Vi har ikke kapasitet til å konkurrere med UKAs massive informasjonsmaskineri, sier valgstyrelederen.
Likevel er han fornøyd med årets strategi, som inkluderer utdeling av en illustrerende tegneserie.
– Vi opplever at folk reagerer positivt. Tegneserier er en grei måte for å få fram et enkelt budskap. Det er et skritt opp fra lementaktikken i fjor, som handlet mer om synlighet enn innhold. I år har vi tatt et skritt mot innhold, samtidig som vi bruker en mer lettfordøyelig pakke, sier han.