Sviktende eksamensrutiner

Etter at eksamen i Teknologiledelse ble delt ut med fasit, innføres nye rutiner for kvalitetssjekk av eksamen. Hittil har man ikke hatt noen retningslinjer.

Tekst: Egil Lillehaug, Under Dusken

Etter at eksamen i Teknologiledelse ble delt ut med fasit, innføres nye rutiner for kvalitetssjekk av eksamen. Hittil har man ikke hatt noen retningslinjer.

En rekke feil ble gjort ved eksamensavviklingen før jul. Ved eksamen i Teknologiledelse ble fasiten delt ut sammen med eksamensoppgaven. Seksjonssjef Knut Veium ved Seksjon for studieadministrative støttesystemer er ansvarlig for eksamensavviklingen ved NTNU og sier de jobber med å få på plass en rutine for kvalitetssjekk av eksamensoppgaver.

– Eksamensoppgaver skal kvalitetssjekkes ved instituttene før de sendes til trykk. Vi har forventet at en annen person ved instituttene har gjort en kvalitetssjekk, men det har variert fra institutt til institutt hva som har blitt gjort, sier han.

Katastrofal mangel

Masterstudent Mari Greta Bårdsen i statsvitenskap var en av studentene som ble rammet av fasitfeilen. Hun er overrasket over mangelen på kvalitetssikring.

– Jeg trodde det var kvalitetssjekking av alle eksamener. At det ikke har vært det er en katastrofe, sier hun.
Med dagens ordning har instituttene selv hatt ansvar for at eksamensoppgaven dobbeltsjekkes.

– Ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap har vitenskapelig assistenter eller læringsassistenter ansvar for å se over oppgaven før den sendes ut, sier hun.

Nye rutiner til våren

Leder Simon Utseth Sandvåg ved Studenttinget forventer at de nye rutinene er på plass til våren.

– Eksamen er det viktigste studenter gjør hele året. Vi har lenge jobbet for en innføring av kvalitetssjekk av eksamener. Dette har blant annet vært oppe til diskusjon i høst, sier han.

Veium er enig i at en kvalitetssikring må innføres så fort som mulig.

– Hadde en slik ordning vært på plass hadde ikke slike feil skjedd. Det vil også fange opp problemer med for eksempel manglende formelsamlinger i tekniske fag. På eksamenskontoret har vi ikke forutsetninger til å kontrollere en eksamen full av fagtermer, sier han.

Utseth Sandvåg mener flere deler ansvaret for eksamensfeil.

– Fagansvarlig som lager eksamen og instituttet som skal sjekke eksamen har begge ansvar. Det er også feil at ingen ser over eksamenene etter at de har blitt printet, sier han.

Ikke en optimal løsning

Studentene som ble rammet av fasitfeilen før jul har fått valget mellom å la øvingsopplegget utgjøre hele karakteren, ta en ny eksamen i februar eller ta kontinuasjonseksamen i august. Bårdsen er fornøyd med mulighetene, men for henne blir det ikke optimalt.

– Vi kunne velge at fagets to mappevalueringer skulle utgjøre hele karakteren. Med masteroppgave dette semesteret passer det verken med ny eksamen i februar eller kontinuasjonseksamen. Jeg kunne gått opp en karakter på eksamen, men nå må jeg velge at øvingsopplegget skal bestemme karakteren, sier hun.

Svekker NTNUs rykte

Prorektor for utdanning og læringskvalitet Berit Kjeldstad ved NTNU sier at de må jobbe kontinuerlig med sine rutiner. Problemet med kvalitetssikring er ikke ukjent, men til nå har ingen ting blitt gjort.

– Vi må ha et fokus på eksamensavviklingen på alle nivå. Slike feil kan påvirke vårt omdømme, så det er all grunn til å jobbe hardt for at dette ikke skal skje igjen, sier hun.

Utseth Sandvåg er fornøyd med at NTNU tar problemet alvorlig.

– Menneskelige feil skjer, men derfor trenger man rutiner. En slik opphopning av eksamensrot som det har vært i høst svekker NTNUs gode rykte, sier han.

Han forteller at Studenttinget samarbeider med NTNU for å bedre eksamensrutinene.

– Det viktigste nå er at problematikken blir tatt på alvor, og at NTNU bruker feilene som har skjedd til å sette fokus på en bedre eksamensavvikling, sier han.

Studentene kommuniserer godt

Utseth Sandvåg sier at de kommer til å jobbe med at studentene skal bli hørt i eksamensavviklingen.

– Vi vil at referansegruppene skal få en større rolle i å evaluere hvor godt det faglige på eksamen passer med læringsmål og pensum. Mange studenter kvier seg for å si ifra om slikt i frykt for at eksamen skal annulleres, noe som er til ulempe for dem selv, sier han.

Veium er likevel fornøyd med studentenes evne til å si ifra.

– Studentene er ikke med i selve arbeidet med å utforme nye retningslinjer, men de er flinke til å si ifra om ting de er misfornøyde med. Det kan være alt fra sure eksamensvakter til bråk i eksamenslokalet. Det viktigste for studentene er at eksamensavviklingen oppleves uproblematisk, sier han.

Kontinuerlig arbeid

Etter hver eksamensrunde har Seksjon for studieadministrative støttesystemer ansvar for å evaluere avviklingen. Veium er fornøyd med høstens eksamensavvikling, til tross for rotet.

– Sett under ett er jeg fornøyd. Nå jobber vi blant annet med å utvikle en standardisert forside for alle eksamener slik at faglærer bare trenger å fylle ut felter. I høst har vi hatt et nytt system for å minimere feil i forbindelse med notering av kandidatnummer. De fleste endringene merker nok ikke studentene noe til, de går mest på logistikk, sier han.

–-

Denne artikkelen ble originalt publisert i den forrige papirutgaven av Under Dusken.

Powered by Labrador CMS