
– Undervisningen står på stedet hvil
Ingen bedring i undervisningskvalitet de siste ti årene, viser ny rapport. Belønning av forskning over utdanning skal være grunnen.
Kvalitetsreformen ble laget for ti år siden for å sikre studenter høyere utdanningskvalitet. Tettere oppfølging, individuelle utdanningsplaner, og mer seminarundervisning og veiledning var tiltakene som skulle brukes.
En ny rapport fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT) konkluderer at målene ikke er nådd.
– Det virker ikke som at undervisningen i høyere utdanning har utviklet seg. Den står på stedet hvil. Man har ikke fått den utviklingen i kvalitet som man har ønsket, sier seniorrådgiver i NOKUT Jon Haakstad til Universitas.
– Studiekvalitet er ikke drivkraft
De siste årene har kvalitetsreformen mottatt kritikk fra mange hold. Belønning av forskning over undervisning skal være en viktig grunn til at målene ikke har blitt oppnådd.
– Det kan se ut som at institusjonene er mer opptatt av å tiltrekke seg nye studenter enn å jobbe med kvaliteten i studiene. Kvaliteten i studiene er ikke noen sterk drivkraft for institusjonene, sier Haakstad til studentavisen.
Rapporten viser at utfordringene er størst på bachelorprogrammene. Forelesere har enkeltemner, men de mister ofte oversikt over programmet som helhet. Dette fører til at mange programmer virker fragmentert.
Skal evaluere
Kunnskapsdepartementet (KD) skal nå ha en gjennomgang av reformen.
– KD vil gå systematisk igjennom den informasjonen og kunnskapen vi har, skaffe oss mer, og øke ambisjonsnivået for utdanningsoppdraget til universitets- og høyskolesektoren, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen til Universitas.
Departementet har tatt initiativ til en årlig studentundersøkelse som skal gi kunnskap om hvordan studenter vurderer høyere utdanning og utdanningskvalitet. Undersøkelsen begynner høsten 2013.