
Velger videregående fremfor barnehage
Lektorprogrammene opplever årets største søkerøkning, men studentene svikter barnehageutdannelsen.
I dag offentliggjorde Samordna opptak søkerstatistikken til høyere utdanning for neste studieår. Lærerutdanningene i Norge står for hver sine ytterpunkter i statistikken: veksten i antall søkere er størst for 5-årig integrert lærerutdanning og pedagogiske fag, som øker med henholdsvis 15 og 10 prosent. I andre ende av skalaen står barnehagelærerutdanningen, som har en nedgang i antall søkere på 18 prosent.
Grunnskoleutdanningen opplever også en dragning mot de eldste elevene. Grovt sett ligger søkertallet på samme nivå som tidligere, men færre velger å utdanne seg mot barnetrinnet.
Les også: Her er Trondheims mest populære studier
Flykter fra de minste
Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) er den eneste høyskolen i landet som har utdanning av barnehagelærere som hovedoppgave. Totalt tilbyr skolen 307 plasser. Bare 327 søkere har skolen som sitt førstevalg. Det er en nedgang fra 452 søkere i 2012 og 406 i 2011.
Norge mangler i dag rundt 6000 førskolelærere, i følge Aftenposten. I år skiftet barnehagelærerutdanningen navn fra førskolelærerutdanning, og flere deler av studieinnholdet ble endret.
— Jeg er litt overrasket over søkertallene, for vi trodde at en ny utdanning kunne virke motiverende på potensielle søkere, sier rektor Elin Alvestrand ved DMMH.
De siste årene har Kunnskapsdepartementet gjennomført en stor kampanje for å få flere til å velge barnehageutdannelsen, blant annet gjennom nettsiden verdensfinestestillingledig.no. Reklamer for DMMH har preget bybildet i Trondheim.
— Man kan jo lure på om kampanjene ikke har fungert. Det har sentralt fra kunnskapsdepartementet blitt brukt mye ressurser og vi har fulgt opp, men det har kanskje ikke fungert godt nok, sier Alvestrand.
I fjor hadde førskolelærer 22 prosent flere søkere enn året før. Grunnskolelærerutdanningen gikk også frem.
— Kampanjen virket over all forventning i fjor, men at økningen var 2011 til 2012 var en trend, kan vi ikke si, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen på en pressekonferanse i dag i forbindelse med offentliggjøringen av søkertallene.
Les også: Trenger flere og flinkere lærere
Flere vil undervise på videregående
Lærerutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) tilbyr lærerutdanning for elever på grunnskolen. Deres søkertall er stort sett på samme nivå som tidligere år. Lektorutdanningen ved NTNU opplever derimot oppgang i søkertallet.
I fjor var det 524 søkere til lektorstudiene samlet, i år er det 584 som har lektor som førstevalg. Størst økning har det vært antall søkere til lektorstudiet i realfag, som alene har en økning på 28 prosent.
— Det er utrolig viktig med mange nye dyktige studenter som tar lektor, særlig i realfag. Det er essensielt å fylle opp etter den store mengden lærere som forsvinner ut i pensjon de neste årene, sier prorektor for utdanning og læringskvalitet Berit Kjeldstad ved NTNU.
For et år siden skrev Dusken.no at tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) sier vi vil mangle 18 000 lærere i 2020. Til tross for søkerveksten til realfagslektor, er det fortsatt lektor i historie og samfunnsfag som har flest søkere per plass. Historieretningen har 5,2 primærsøkere per studieplass. Tilsvarende tall for realfagsretningen er 1,98.
— Det er særlig i realfagene lærermangelen er kritisk. Det er ikke samme krise knyttet til de andre lektorutdanningene, sier Kjeldstad.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sa ifølge Aftenposten på pressekonferansen i dag at hun totalt sett er fornøyd med søkningen til lærerutdanningene. Rektor Alvestrand ved DMMH synes det er bra at det blir flere lærere, men håper flere ser verdien av å ta en utdannelse som barnehagelærer.
— Å være pedagog og lærer for de aller minste er en viktig jobb, sier Alvestrand.