Student og kristen i et sekulært samfunn

REPORTASJE: Statskirken taper kampen om medlemmene. Bachelorstudent Ivar Hegdal er en av dem som forlater den tradisjonelle kirken til fordel for en mindre menighet.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg søkte etter et mer ungdommelig uttrykk enn det jeg fant i statskirka. Betel er høvelig nytt for meg. Der har jeg gått fast siden begynnelsen av nyåret. Før det gikk jeg blant annet på studentmøter i Salem, sier Ivar Hegdal.

Fakta

Sekularisering betyr verdsliggjøring og har siden 1920-årene blitt brukt som betegnelse på enkeltmenneskets, kulturens og samfunnslivets frigjøring fra religiøse autoriteter og normer.

Misjon betyr utsendelse og oppdrag. Brukt uten nærmere presisering har misjon fått hevd som betegnelse for kristen virksomhet blant ikke-kristne med sikte på personlig omvendelse og grunnleggelse av en selvstendig kirke. Fra et kristent synspunkt er misjonen en oppgave som kirken alltid og overalt har kall og plikt til å ta opp.

Evangeliet/Evangelium er den latinske formen av det greske ordet evangelion, som betyr godt budskap. Som et norsk lånord brukes det først og fremst om budskapet om Jesus Kristus, dernest om bøkene som inneholder dette budskapet, evangelieskriftene i Det nye testamentet.

Kilde: Store Norske Leksikon

Han er fra Oppdal, og har vokst opp i en familie som betegner seg som personlig kristne og tilhører Den norske kirke, hvor Hegdal er døpt og konfirmert.

Da Hegdal var 14 år gammel begynte han å interessere seg for de store spørsmålene i livet, og begynte å utforske ulike menigheter utenfor statskirka.

Hegdal er i sitt tredje semester på en bachelorgrad i religionsvitenskap. Han virker skråsikker på hva drømmejobben er.

– Jeg er genuint interessert i folk og lærer mye om kultur ved å studere religioner. Utdanningen tar jeg først og fremst på grunn av egen interesse, dernest fordi jeg liker å reise og ønsker å jobbe med misjon.

Fra Den norske kirke til Betel

I følge Statistisk Sentralbyrå mister Den norske kirke flere og flere medlemmer.

I 1970 var hele 94 prosent av Norges befolkning medlemmer, 41 år senere har medlemstallet sunket med 18.2 prosent

Derimot viser tallene at de mindre menighetene har hatt en økning på 3 prosent mellom 1994 og 2012.

Hegdal er en av dem som viser at tallene ikke lyver.

– Jeg har tatt det vi kaller for en troenes dåp. Jeg ville bli døpt i kraft av den omvendelsen jeg opplevde da jeg var 14 år. Når man blir døpt i statskirka er man baby, og da har man ikke personlig tro på Jesus. Man er ikke i stand til å ta en slik beslutning. Jeg skal melde meg ut av statskirka for så å melde meg inn i Betel.

Pinsemenigheten Betel Trondheim ble etablert i 1920, og har siden fått flere og flere medlemmer. I dag har menigheten cirka 1300 medlemmer og tilhørende, fra 30 ulike nasjoner.

«Jeg tenker at mange, ikke kun kristne studenter, synes at det kan bli for mye festing» – Ivar Hegdal, student

Jo mer fattig, jo mer desperate

I artikkelen «Norge – et sekulært samfunn?», publisert i år av rådgiver Liv Taule i Statistisk Sentralbyrå (SSB), slås det fast at det religiøse Norge er i endring.

Taule mener å kunne lese ut av statistikken fra ulike religionsundersøkelser at færre tror på Gud, færre deltar på gudstjenester, og færre velger å gifte seg og døpe barna sine i Den norske kirke.

Dette styrker hypotesen om en pågående sekularisering i Norge.

Når Hegdal får spørsmålet om det pågår en sekularisering i Norge er han ikke i tvil, tvilen kommer heller snikende når spørsmålet om hvorfor blir stilt.

– Ja, Norge blir mer og mer sekulært. Det kan være en kombinasjon av økt velstand og stor tillit til vitenskap og utvikling. Jo mer fattige folk er, jo mer desperate er de og mer vil de søke til Gud, dette står i Bibelen. Materielt sett har det bare gått oppover og oppover, og i den grad personer lar seg tilfredsstille av det materielle blir det norske samfunnet mer og mer sekulært.

Menneske eller dyr

Et interessant moment i statikken over gudstjenestedeltagelse er økningen i 2011. Taule i SSB setter økningen i sammenheng med tragedien 22. juli, og spør om den kan tolkes som et behov vi mennesker har for «noe religiøst» eller for samhold.

Hegdal tror ikke at materielle goder vil være tilfredsstillende nok for nordmenn, og han sammenligner mennesker med dyr for å fremme argumentet sitt.

– Mennesket er mer enn et dyr. Om vi hadde vært dyr hadde vi ikke holdt på med «unødvendige» ting som kunst, ikke sant?

Ordet «unødvendig» setter han i harehører med hendene, venter ikke på mitt svar, men fortsetter ivrig.

– Ved å se på mennesket ser man mye av Gud. Dette kan man ikke se gjennom et naturalistisk eller gudsløst perspektiv om man vil kalle det det. Uten Gud vil det være et tomrom i mennesket som materiell velstand ikke kan fylle, og som blir større jo rikere vi blir. Materiell velstand gir ikke svar på de store spørsmålene.

Unaturlig stort sexfokus

Hegdal mener at det er naturlig at kristne studenter kjenner både på drikkepress og press i forbindelse med sex.

Han tror at det kan komme av et stort spenn mellom det livet som er ansett som normalt i samfunnet og det livet Bibelen anbefaler mennesker å leve.

– Jeg synes sexfokuset i vår tid er unaturlig stort. Gud skapte menneskene med seksualitet og sex er naturligvis ikke synd. Gud har gitt oss friheten til å velge selv hvordan vi ønsker å leve livet, og de valgene vi tar gir også konsekvenser.

Selv kan Hegdal godt ta seg et glass vin i ny og ne, men blir aldri full.

– Jeg er ikke avholds, men forsiktig. Bibelen sier at man skal ikke føre sin bror til fall. Og med det menes det at om man for eksempel har venner som sliter med alkohol, så skal man ikke invitere dem hjem for så å ha huset fult av alkohol. Man skal heller ikke lede dem inn i andre situasjoner hvor det vil være vanskelig for dem å holde seg unna alkoholen.

«Det at jeg ikke tror på evolusjonen er det noen som synes er helt bak mål» – Ivar Hegdal, student

– Ukens høydepunkt er festing

Til tross for et relativt lavt forbruk av alkohol i Norge er ikke alkoholskadene tilsvarende lave.

Statens institutt for rusmiddelforskning skriver at dette kommer av at nordmenn har et drikkemønster som tilsier sjeldent, men store mengder alkohol per drikketilfelle.

Hegdal tror at det generelt er store alkoholproblemer i det norske samfunnet.

– Det er mye festing, det er liksom høydepunktet i uka. Lista ligger høyt og jeg tenker at mange, ikke kun kristne studenter, synes at det kan bli for mye festing.

Ville fulgt strømmen uten Jesus

– Etter at jeg som fjortenåring møtte Jesus og gjorde Ham til herre i livet mitt har jeg ikke personlig kjent på dette presset. Men hvis jeg ikke hadde møtt Ham, ville jeg også ha fulgt med i strømmen av det som er normalt og forventet i samfunnet på dette og på andre områder.

Han legger raskt til hvorfor fellesskap og inkludering er utrolig viktige faktorer.

– Hvis jeg ikke hadde hatt noen å dele troen min med det hadde blitt vanskelig å beholde den.

«At folk latterliggjør Gud og Jesus synes jeg ikke er morsomt» – Ivar Hegdal, student

Tror ikke på evolusjonen

Hegdal sitter godt oppreist i stolen, med albuene på bordet og gir meg lett Evangeliet på tre minutter, som han kaller det.

Selv har Hegdal ikke opplevd å bli latterliggjort for sin tro, men tror at det skjer.

– Det at jeg ikke tror på evolusjonen er det noen som synes er helt bak mål, men for meg er det ikke det samme som å bli latterliggjort for at jeg tror på Gud. Jeg studerer religion og har sett at det jeg tror på er ganske så solide saker.

Hegdal skiller mellom latterliggjøring av menneskeskapte kristne tradisjoner og latterliggjøring av Gud og Jesus.

– At folk latterliggjør Gud og Jesus synes jeg ikke er morsomt. Derimot kan det være morsomt å spøke med menneskeskapte tradisjoner, altså ting som ikke har sitt opphav i Gud, om det gjøres på en intelligent måte.

Skammer seg ikke over å være kristen

Å være kristne kan også være vanskelig siden personer med mye definisjonsmakt i samfunnet driver på med latterliggjøring av det å tro.

Men Hegdal skammer seg ikke av å være kristen. Han retter seg opp i stolen og sier det tydelig.

– Det er logisk, og det skal det være, og derfor skammer jeg meg ikke.

Powered by Labrador CMS