Øyafestivalen: Charlotte dos Santos

Charlotte dos Santos forførte i striregnet på Øyafestivalens første dag.

Publisert Sist oppdatert

Det hadde samlet seg en skare av mennesker foran Hagen på Øyas første dag for å oppleve Charlotte dos Santos. Dette trass et regnvær som fikk lufta til å minne mer om et basseng enn noe annet. Ikledd sine spraglete bukser fyller hun arenaen med sin myke stemme, og i tre kvarter jazzen får regjere Tøyenparken.

Det lar seg ikke enkelt gjøre for en journalist å notere i flytende substanser, men settlista består ikke overraskende av låter fra førstealbumet Cleo. «Sumer Is Icumin In» er en kort introlåt som demonstrerer harmonien mellom bandmedlemmene, samtidig som Santos’ lune vokal får skinne. Denne blomstrer likevel enda mer på låter som «Good Sign» og «Watching You». Blant disse må sistnevnte omtales som et høydepunkt, fordi den har en listighet og sensualitet som de øvrige låtene snarer hinter om.

Det vitner om popularitet at Santos har klart å lokke ut såpass mange til tross for et regnvær som siler gjennom doble lag av gummibekledning på fem minutter. Det er sannsynlig at forsamlingen hadde vært enda større uten regnskyllet, og dét fortjener Santos til de grader. Med en vokal som veksler elegant mellom fløyelsmyk og skarp, samt et suggererende lydbilde som preges av synth og perkusjon, framstår hun både som moden og helstøpt.

Denne modenheten synes også særlig i cover-versjonen av Freddie Hubbards klassiker «Red Clay» – en instrumental som Santos på mesterlig vis har satt tekst til.

Det kan riktig nok bemerkes at pratingen mellom numrene kunne strukket seg lengre enn til høflige og småkleine ”Tusen takk” og ”Det betyr så mye”. På samme måte blir det smått forstyrrende at hun bare halvveis tar av seg jakka og lar den henge over albuene Det er mulig det første er å foretrekke framfor påtrengt og utstrakt småsnakk. Likefullt blir begge deler småkleint. Mest av alt vitner det kanskje om beskjedenhet - og det er neppe mer enn man kan forvente av en debutartist.

Likefullt er en slik forsiktighet overflødig. For med sin vokal, melankolske lydbilde og forførende jazzrytmer er Santos en artist som trygt kan eie både scenen og publikum.

Ikke minst er det grunn til å glede seg over at musikk-Norge har fått en ny spiller. For Charlotte dos Santos er utvilsomt en dame vi vil høre mer fra i tiden framover.

Powered by Labrador CMS