Øyafestivalen: Madlib

Et nydelig sammensatt DJ-sett fra en av vår tids beste produsenter

Publisert Sist oppdatert

Etter et vått gjørmehelvete fra gårsdagen møter torsdag oss med en brennheit sol over Tøyenparken. Kontrasten blir så overveldende at det å komme seg inn under taket på Hi-Fi Klubben er et velkomment ly for solsteken. På scenen møtes vi av en av hiphopens produsent-veteraner og DJ, legendariske Madlib.

Til tross for at konserten er plassert i samme tidsvindu med store navn som Gabrielle og Mac DeMarco, har han klart å fylle arenaen til randen med mennesker. Vi introduseres med en miks av et repertoar fra tiden han gikk under aliaset Quasimoto, stappfullt av funk. Videre går vi inn i MF DOOM-samarbeidet, Madvilliany, med en forvrengt intro til «Accordion». Videre tas vi til en svært tung mix av A Tribe Called Quest's banger «We The People» fra deres siste album.

Et danselystent publikum sendes så av gårde inn i en sensuell soul-bølge som kulminerer i Anderson Paak’s «The Waters». Heklet sammen med en reggae og dancehall serverer Madlib en dose med beats fra Bad Neighbour instrumentalene, mikset med et sample fra «Kono Samurai». Halvveis ut i settet dropper Madlib superfete «Low Class Conspiracy», et høydepunkt som avsluttes alt for tidlig til fordel for J-Dilla og Madlibs samarbeid, «Baby».

Under det skrapete mesterverket «Hi Babe» av Ngozi Family kommer signatur-vinglasset på plass til en tørst journalists misunnelse. For å følge opp kommer sommerens megahit «Mask Off» av Future, ført over i et flashback fra gårsdagen med Migos sin «Get Right Witcha». Fra en mann med et så imponerende livsverk, møtes gjestelåtene kun med respekt og danseglede fra toppstemte tilskuere.

Madlib avslutter med en miks av «Movie Finale», og jeg forlater Hi-Fi Klubben med et glis som har vedvart gjennom hele konserten. Madlib-konserter er en sjelden vare, og han har i dag satt sammen et genialt kurert DJ-sett som kommer til å sitte fast i minnet som et prakteksempel på hvordan det skal gjøres.

Powered by Labrador CMS