
«Sengen er for søvn og sex»
Skeidarkatalogen er en tumleplass for rustne ordsmeder og ubrukelige svadakonger.
Høsten er ikke bare en tid for gule regnfrakker, gult løv og innekos. Det er på denne tiden av året at Ikeakatalogen slippes. Hvert år skal den diskuteres i pressen og blant alle trendnissene. Hvorfor snakkes det ikke om alle de andre møbelkatalogene?
«En toppmodell på soverommet»
Skeidars nye katalog, «Alt om soverom», minner ved første øyekast mest om en utgave av Bonytt. På forsiden av det 72 sider lange magasinet fra dette litt trauste og rotnorske møbelvarehuset blir vi fristet med overskrifter som «Slik får du stilen» og «Perfekte dyner og puter». Når du åpner magasinet møtes du av noe så merkelig som en leder. Hvorfor skal en reklamekatalog ha noen lederartikkel? Markedssjef i Skeidar, Helene Smogeli, er kvinnen bak lederen. En sensuell kvinne skal vi tro svart-hvitt bildet som illustrerer artikkelen. Smogelis tekst «En toppmodell på soverommet» er pirrende, og vi som lesere tenker kanskje at nå kommer det heite avsløringer fra frøken Smogelies pikante aktiviteter på soveværelset. «Han er høy, mørk, fløyelsmyk og eksklusiv. Han har lekre bein. Og han kom levert på døra. Komplett med hodegavl», skriver markedssjefen.
Om du blar deg videre innover i katalogen dukker det opp endeløse rekker av tekst. «Kos deg på hytta» og «9 gode søvntips» er to artikler som dukker opp i bladet. Sistnevnte inneholder tips slik som: «Sengen er for søvn og sex, ikke tv, mobil og spill» og «Vær forsiktig med koffeinholdig drikke». En person som ikke har innsett at det er de fem kaffekoppene han har inntatt på kvelden som holder ham våken på natta, må være rimelig tilbakestående.
Kritthvite tenner og «Home-skilt»
Men, dette er jo tross alt en interiørkatalog. Og da er det jo ikke teksten som skal være det viktigste. Dessverre får også Skeidars katalog stryk når det kommer til interiørbiten. Hele publikasjonen er stappet full med lysegrå og hvite møbler og mindre dekorative pyntegjenstander. Grå puter som det står «no. 4» på, en kaffekopp som bærer teksten «My cup», for ikke å snakke om et titalls produkter som det står «love» eller «home» på. Om du må ha et skilt som minner deg om at du er hjemme, så er du muligens dement.
På bildene sammen med de usmakelige pyntegjenstandene dukker det opp en håndfull rene og vakre, men dørgende kjedelige mennesker. Du vil kanskje ligne på dem av utseende, men du ønsker absolutt ikke å omgås dem på fritiden. Alle er nordiske, og det finnes ikke spor av det minste fremmedkulturelle alibi.
Bør holde seg til interiør
I årets Ikeakatalog dukker det derimot opp folk fra hele verdens fargepalett. Sammenlignet med Skeidar- katalogen har publikasjonen fra verdens største møbelvarehus et ganske smakfullt design, men den er vel så kjedelig. Derimot har den noen av de samme problemene. Den er full med uinteressante artikler som virker som om de er hentet fra klikk.no. Det går vel an å holde seg til møbler og interiør. Skeidarkatalogen preges av sengegavler i velur, og pastellfargede pynteputer. Kombinasjonen av stygge møbler og klisjetunge tekster gjør katalogen til noe av det mest usmakelige som noen gang har blitt publisert. Og hvorfor skal noen være interessert i å lese om søvn i en produktkatalog? Kanskje det bare er anmelderen som er praktisk anlagt, men du leser jo bare en slik katalog for å innhente informasjon om produktene. Lengde, bredde, dybde, pris og kanskje produksjonsland. Ikke søvntips og lederartikler.