UKA: Great News

Helt klart den beste UKA-bookingen hittil

UKA-17

Det er ikke overflod av folk på Klubben denne tirsdagskvelden 15 minutter før Great News skal på. Faktisk er det nesten så man kan telle antall mennesker på én hånd. Jeg lurer litt på hva dette er og kjenner jeg blir litt stressa på bandets vegne. Et par minutter før de kommer på, begynner det heldigvis å fylle seg opp foran scenen. Ut kommer noen av de søteste karene jeg har sett.

En spennende, unik og klokkeklar vokal spres gjennom Klubben, og publikum smiler fra øre til øre. Selv blir jeg ganske slått ut. Jeg hadde ikke forventet at en slik lyd skulle komme ut av denne vokalistens munn. Bandet ble dannet med en enkel visjon: å spille så mange konserter som mulig, «fordi det er det beste som finnes». Det merkes at de elsker å spille konsert, de legger virkelig sjela si i opptredenen.

Låt nummer tre er den første låta som virkelig treffer meg. Den er skikkelig fengende, med en råkul og vel gjennomført gitarsolo av Even Kjelby. På dette punktet har det samlet seg en god flokk med mennesker inne på Klubben, og bergensguttene er takknemlige. «Fint å se at så mange kommer på en tirsdag!» bemerker de. Den sjette låta berikes med en helt konge trommesolo av Kim Åge Furuhaug. Publikum er helt med.

Mot slutten spiller de en dritrå, spesiell og rolig låt, og skaper en perfekt kontrast ved å smelle til med deres mest populære låt etter denne. Når de avslutter på denne måten er publikum selvfølgelig sultne på en til, og det får vi! De serverer oss en låt jeg aldri har hørt før, en dritkul låt som noen steder i låta minner litt om «Eple» av Röyksopp. De avslutter med andre ord på topp. Det var en ordentlig hyggelig og stemningsfull konsert, og er du kul drar du for å oppleve det. Når stemningen er så god på en tirsdag, hvordan vil den være på onsdag og torsdag? Det er bare én måte å finne ut av det på!