
Ukas Album: Title Fight – Hyperview
Flytende og melankolsk punk
Ordtaket forandring fryder kan brukes til så mangt. I dette tilfellet er det en svært velkommen forandring hos de amerikanske punkerne i Title Fight, for her har det skjedd mye siden deres spede start i 2003. Fra å gå fra melodisk hardcore og emo, i stil med band som Saves The Day og Seaweed på The Last Thing You Forget, til en mer melankolsk og 90-tall shoegaze-retning med hint av Dinosaur Jr, Beach Boys. En kan også tenke seg en blanding mellom Nirvana-skivene In Utero og Nevermind. Med dette i bakhodet er det enklere å tenke seg hvordan Hyperview høres ut.
For de som fortsatt snurrer Shed vil kanskje denne endringen komme som en festbrems. For det åpne sinn derimot er dette et album som tilbyr en virkelig spesiell reise. Åpningssporet «Murder Your Memory» og B-listede «Your Pain Is Mine Now» gir en god pekepinn for albumets lydbilde. Gitaren flyter behagelig i lydbildet med en like flytende vokal av Jamie Rhoden. Låter som «Chlorine» og «Rose of Sharon» trekker fram assosiasjoner til det tidligere nevnte eksempelet, Nirvana, med lystig gitarspill og drivende tempo i rytmeseksjonen.
Albumets absolutte trumfkort er at Title Fight muligens har funnet sin nisje innen punk og hardcore i statene. Hyperview er kanskje bandets etterlengtede friebrev til omverden utenfor den lojale fanskaren i punkmiljøet. En vanligvis uhørt endring innen punk er å gjøre låtkomposisjonen og lydbildet mer allment , men Title Fight beviser at de kler denne retningen svært godt. Det uten at det trår over grensen til å bli mainstream.
Hyperview stiller seg som en sterk kandidat som bandets høydepunkt. Låtskrivingen har aldri hatt et slikt særpreg, eller vært så solid og appellerende til allmennheten som den er nå. Dette har de klart uten å ofre integriteten de har opparbeidet seg som hardtarbeidende punkrockere.