Musikk-krål

[Kommentar] Trondheim Calling viser at musikkbransjen har mer å by på enn kun artistene.

Publisert Sist oppdatert

Musikkbransjen nevnes ofte i en kontekst hvor noen påpeker hvor vanvittig vanskelig det er å leve av musikk. Eller så disser man de grusomme plateselskapene som ikke bryr seg om noe annet enn «pengerpengerpenger».

Heldigvis består musikkbransjen av så mye mer enn bare de utøvende musikerne og fæle forretningsførere. I denne byen har flinke, smarte mennesker flere år på rad arrangert en strålende festival, og musikerne klarer seg ikke uten apparatet rundt. Festivalen lykkes i å belyse de ulike forgreininger som gror ut av det vide treet kalt musikkbransjen. Både tekniker og PR kommer fram og gjør Trondheim til et naturlig samlingspunkt for virksomheten.

Brr brr, hallo? Trondheim Calling.

Trondheim Calling tilbyr konferanser for alle og enhver, ikke bare professjonelle. Forskjellige mennesker fra ulike ledd i bransjen holder foredrag og seminarer under festivaldagene. Gjennom disse får de nysgjerrige et innblikk i maskineriet

I en foredragsserie som heter Møt musikkbedriftene får man høre direkte fra maskineriet til den viktigste kunstformen innenfor den norske kulturnæringen. Flere av de involverte foredragsholderne betraktes gjerne som mellomledd som ellers ikke får særlig mye oppmerksomhet i næringen.

Strategisk smyging

For utøvende eller påtroppende artister kan det være lurt å gå på konferansen PR og labeltjenester. Her kommer fire forskjellige firma for å fortelle om deres tjenester. Disse firmaene har nøkkelposisjoner i miljøet og gir musikere mulighet til å lære hvordan man skal markedsføre seg selv. i tillegg til at man etter foredragene har full frihet til å ta kontakt med forvalterne, og få dem interessert i deg og ditt prosjekt.

Festivalen samler ressurspersoner innenfor musikkbransjen til Trondheim. Trondheim Calling, som vil fremme ny musikk og «vise fram artister på vei til et gjenombrudd», øker dermed også sjansen betraktelig for at disse viktige aktørene går på konsertene under festivalen. Dermed får kanskje artistene en viktig telefon i nær framtid, pluss at det setter ekstra press på artistene som må gi en god opptreden. Festivalen er en fantastisk feiring som viser hvor avhengig og mangeartet dette feltet er.

Sosiale samtalestup

Årets mest spennende konferanse er Nettsvømming i Pirbadet. Her håper festivalen på at musikkmiljøet skal bli kjent med hverandre i lettkledd drakt. Gjerne dele opplevelser i sklien, på stupebrettet, eller i badstuen, for så å bli venner og dra fordel av hverandre. Det blir spennende å se om dette faktisk fungerer.

Det er lett å overse hvor sammensatt musikkbransjen egentlig er. Stort sett er det kun det ytterste leddet, nemlig artistene, som får oppmerksomhet. Teknikere, arrangører, festivalarbeidere, markedsførere og plateselskap kommer i andre rekke, selv om de bygger grunnmuren for artistene. I tillegg har du anmeldere som fremmer musikkfronten, og former denne flotte bransjen som gir oss opplevelser av glede, sorg og sinne.

Powered by Labrador CMS