Et Piratuniversitet for studenter

Debatt: Universitetene har degenerert, mener Piratpartiet, og foreslår en alternativ løsning.

Tekst: Øyvind Eikrem, nestleder for Sør-Trønderlag Piratparti, og Tor Guttorm Syvertsen

Universitetene har tradisjonelt vært autonome akademiske institusjoner der innholdet har vært læring og vitenskap.

I løpet av de siste tiår har universitetene i den vestlige verden degenerert til neoliberalistiske pengemaskiner preget av studiepoengproduksjon og fakturaforskning.

I Nederland, England og Danmark har studenter gjort opprør mot dette umenneskelige byråkratveldet, men i Norge har veldresserte studenter villig latt seg lede av tomme slagord om jobb og inntekt.

De siste 25 år har også bragt oss en åpen, digital informasjonsverden som byr på muligheter for å skape fremtidens universitet.

Vi ser for oss tre søyler:

  1. Åpen vitenskap til nytte for hele menneskeheten, og ikke bare de pengesterkeste.

  2. Individuell læring uten forelesninger; informasjon og læring hentes av studentene etter behov. Læring er viktigere enn undervisning.

  3. Eksamensfritt universitet; evaluering gjøres i fellesskap av studenter og professorer gjennom refleksjon og gjensidig læring. Karakterjaget erstattes av digitale læringsporteføljer, f.eks. i GitHub, e.l.

En direkte konsekvens er at administrasjonen kan fjernes, og store ressurser frigjøres til studentenes beste. Piratuniversitetet vil derimot trenge en dyktig ledelse som rekrutteres på demokratisk vis blant professorer og studenter.

Powered by Labrador CMS