Fremdeles nedprioritering av teknologiutdanningene

Nok en gang misbruker regjeringen en gylden mulighet til å sikre en god teknologiutdanning som garanterer ingeniører og teknologer i verdensklasse.

Publisert Sist oppdatert

For mange av dagens teknologiutdanninger er preget av for dårlig oppfølging og veiledning, utdatert utstyr, og mangel på praksis. Slik kan man ikke fortsette hvis Norge har lyst til å være i front på den teknologiske utviklingen, og konkurrere om å være framtidens kunnskapsnasjon.

Årets forslag til statsbudsjett er en dårlig nyhet for teknologistudenter. I statsbudsjettsforslaget foreslår regjeringen å opprettholde dagens lave finansiering av landets teknologiutdanninger. Det til tross for at en ekspertgruppe, satt ned av nettopp regjeringen, anbefalte å endre på dette. Altså vil ikke regjeringen omfordele de økonomiske midlene selv om de vet at dagens system underfinansierer utstyrstunge utdanninger som teknologiutdanningene. Det bør ikke en regjering med store ambisjoner for kvaliteten i høyere utdanning være bekjent av.

Mitt spørsmål til regjeringen er: Hvordan skal en underfinansiert utdanning som sliter med å være bærekraftig i dag greie å møte framtidens krav til innovasjon og grønt skifte?

Jeg ønsker meg verdens beste teknologiutdanning i Norge. Skal vi få til det, er det essensielt at Norges universiteter og høgskoler kan tilby en kvalitativ god utdanning i verdensklasse. Det sliter mange av dagens utdanninger å levere, og en av grunnene er at ingeniør- og teknologiutdanningene er sterkt underfinansiert. Ifølge NIFUs rapport som beskriver hvor mye Norges forskjellige utdanninger koster, er teknologiutdanningene nest dyrest i landet etter medisinutdanningene. Likevel finansieres ingeniør- og teknologiutdanningene i på samme nivå som noen av landets billigste utdanninger. Skandale, spør du meg.

Så hva må regjeringen gjøre? For en regjering som prioriterer kvalitet og framtidsrettet verdiskaping burde ikke dette være vanskelig.

Regjeringen må:

  1. Anerkjenne at landets teknologiutdanninger er kraftig underfinansiert.
  2. Sikre en finansiering av teknologiutdanningene som gjør at landets universiteter og høgskoler kan tilby tilfredsstillende oppfølging og veiledning, tidsriktig utstyr og praksis.
Powered by Labrador CMS