— Kutt i tilbud, ikke effektivisering

Nestleder Marte Øien ved Studenttinget NTNU er kritisk til ledelsens forslag til kutt i tjenester.

Tekst: Marte Øien, nestleder ved Studenttinget NTNU

I februar vedtok NTNUs styre å spare inn midler på administrasjon “gjennom effektivisering av administrative prosesser og rutiner.” Nå ser vi de konkrete virkningene av dette, ved at ledelsen har foreslått hvilke tjenestetilbud vi skal ha ved NTNU fra årsskiftet. Dette skal opp i lokalt samarbeidsutvalg (LOSAM) på mandag. Kuttene var fra Kunnskapsdepartementets side ment som effektivisering og avbyråkratisering. Men forslaget innebærer store kutt på tjenestetilbudet til studentene.

Se styrevedtaket her

Det er kutt i tilrettelegging for toppidrettsutøvere, samt karrieretilbud som stressmestring og studieveileding. Det vil ikke lenger kunne tilbys programtilpassede kurs for alle, og kvaliteten på veiledning vil variere fra fakultet til fakultet. I tillegg er det foreslått kutt i veiledning for utreisende studenter ved internasjonal seksjon.

Les også: Kutter 110 millioner

Studenttinget mener forslaget ikke er i tråd med styrets vedtak. Slik saken står nå, er dette et kutt i tilbud til studenter og ansatte ved NTNU, ikke en effektivisering av prosesser og rutiner. Det tydeligste bildet på dette er at antallet årsverk som kuttes i studenttjenester ved NTNU i Trondheim utgjør 21 prosent, mens kuttet i studieadministrasjon utgjør 3,7 prosent! Hvordan dette kan oppfattes som effektivisering av administrasjon kan vi ikke forstå.

Karriereveiledningen under studieseksjonen har begynt arbeidet med å utvide sitt tilbud til studentene ved de tidligere høgskolene for å ivareta et likeverdig og enhetlig tilbud for alle NTNUs studenter. Videre viser Læringsmiljøundersøkelsen 2014 at studentene etterspør mer kontakt med karrieretjenesten. I forbindelse med fusjonen har NTNUs studentmasse økt med 63 prosent, noe som gjør at karriereveiledningen har måttet effektivsere for å kunne gi et likeverdig tilbud til alle studentene. Skal det kuttes ytterligere fire årsverk fra karriereveiledningen, slik forslaget lyder, vil de oppgavene som blir nedprioritert legges over på fakultetene, som ikke har ressurser eller kunnskap til å ta det ansvaret. Vi vil da få åtte forskjellige måter å serve et veldig begrenset tilbud på, som gjør at vi ender opp med en motsetning til effektivisering ved at istedenfor å ha et sterkt sentralt fagmiljø vil alle fakultetene gi minste minimum.

Les også: Ny fakultetsstruktur klar

NTNU har brukt 20 år på å bygge opp det tilbudet vi har i dag. Vi har et system som er best i klassen og som blir kopiert av andre institusjoner, for eksempel toppidrettsmodellen. Vi forventer at mangelen kommer til å bli så stor at tilbudet vil etterlate et hull som kanskje blir fylt i framtiden, men da vil kompetansen det har tatt år å bygge opp være borte. Dette er kutt vi tror hele NTNU og ledelsen kommer til å våkne opp og angre på etter fusjonen.

Powered by Labrador CMS