Lærerløftet

For å få til lærerløftet må vi satse på utdanning, status og tillit.

Tekst: Karina Laugen Nøstvik, leder i Astud Trondheim og Cecilie Aspheim, styremedlem i Astud Trondheim

Høyre frontet lærerløftet aktivt i valgkampen før regjeringsskiftet, og gikk inn for at lærerutdanningene skulle bli lengre og mer solide. De fleste partiene har nå satt fokus på et viktig tema, nemlig hvordan vi skal rekruttere flest og best mulig lærere, samt sørge for at lærere med lang fartstid i skolen får etterutdanning ved behov. Regjeringen har vedtatt å øke krav til enkeltkarakter i matematikk for opptak til lærerutdanningene. De har økt minstekravet fra karakter 3, til karakter 4.

Arbeiderpartiets studentlag i Trondheim (Astud Trondheim) mener at minstekravet også burde økes fra 3 til 4 i norsk. Vi tror dette på sikt vil føre til bedre kvalifiserte lærere når det gjelder undervisning i grunnleggende ferdigheter. Læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring. Lærere med solid faglig tyngde er derfor den beste investeringen i framtidens kunnskapsskole. Regjeringen vedtok også å tilby forkurs i matematikk for de som ikke oppfylte minstekravene for å komme inn på lærerstudiet. Forkursordningen bør også gjelde for norskfaget, om karakterkravet strammes inn.

Vi mener også at heving av det generelle snittet er en god måte å øke statusen og rekrutteringen til lærerutdanningen på. I dag må man ha 35 skolepoeng for å komme inn på lærerstudiet. Vi mener at dette kravet burde økes til 40 skolepoeng. Ved å øke det generelle snittet vil ikke bare enkeltkarakterer være avgjørende for opptak, men det vil bli stilt høyere krav til mennesker som ønsker å bli lærere.

Samtidig som vi øker opptakskravene og statusen til læreryrket, er det også viktig at vi har tro på og anerkjenner nyutdannede læreres kompetanse. Vi vil gi alle en reell mulighet til å delta i arbeidslivet kort tid etter endt utdanning. Vi vil ikke at mangel på erfaring skal være en fallgruve ved jobbsøking. Vi mener også at lærerlønnen bør heves slik at den samsvarer med utdanningens lengde og tyngde. Det er ingen hemmelighet at lønn og status henger sammen, og at lønn kan være en viktig motivasjonsfaktor for å ta høyere utdanning, og for å velge nettopp læreryrket.

Sist men ikke minst må vi jobbe med holdningsskapende arbeid for å synliggjøre og anerkjenne lærerens viktige kompetanse og stilling i samfunnet. Vi må få slutt på umyndiggjøring av lærerne som pedagoger og fagpersoner. Du ville ikke tvilt på rørleggeren, eller snekkeren, så hvorfor tvile på lærerens kompetanse?

Arbeiderpartiets studentlag i Trondheim vil:

  • Øke lærerens status
  • Heve minstekravet fra karakter 3 til 4 i faget norsk
  • Heve det generelle snittet på opptak til lærerutdanning ved høyskoler og universiteter til 40 skolepoeng
  • Ha tillit til og anerkjenne nyutdannede læreres kompetanse
  • Øke lærernes lønn
  • Jobbe aktivt for å vise respekt, og å ha tillit til at læreren vet hva den gjør
Powered by Labrador CMS