Late studenter og institusjoner

KRONIKK: Det holder ikke mål med under ti timer oganisert arbeid i uka på masternivå, mener studenttingsleder Elena Bogen Slydal.

Tekst: Elena Bogen Slydal

Studentens arbeidsinnsats og læringsutbytte er et felles ansvar som både studentene og NTNU må bære. Etter at NOKUT offentliggjorde Studiebarometeret har studenters arbeidsmengde og innsats blitt debattert både på NTNU og nasjonalt. Det er blitt stilt spørsmål om studenter er late, eller om det blir satt for lave og for få krav til studentene fra institusjonenes side.

Fakta i saken slår hardt og er ikke mulig å avfeie: Studentene oppgir at de i gjennomsnitt bruker 27 timer i uka på studiearbeid. Dette inkluderer både heltid- og deltidsstudenter. Tallene som er oppgitt er derimot delt opp i læringsaktivitet organisert av institusjonen og ikke-organisert studieinnsats. Det man da kan se er at studentene på masternivå på NTNU i stor grad legger ned like mange timer i selvstudium på tvers av alle fagfelt innenfor både samfunnsvitenskap, teknologi og humaniora. Den store forskjellen er i læringsaktiviteten organisert av NTNU. Mange steder har under ti timer organisert arbeid. Det at man på masternivå på NTNU ikke skulle trenge å møte opp på universitet mer enn to dager i uken for undervisning, holder ikke mål.

Jeg tror Jan Husebye i sitt innlegg («Dagens studenter er late og bortskjemte», red.anm) peker på noe veldig viktig i undervisningens utvikling de siste 50 årene. Etter hvert som de pedagogiske metodene har blitt mer effektive og formidling av informasjon går raskere, kan man bruke mindre tid på selve undervisningen. Dette mener Husebye gjør at vi kan bruke langt mindre tid på studiene nå enn før. Vi mener derimot at denne tiden skal utnyttes til mer organisert arbeid for studentene i form av oppgaver og samarbeid. Dette vil skape studenter som er bedre rustet for de utfordringer de vil møte i arbeidslivet ved endt utdannelse. Man har ikke fullt ut klart å benytte seg av mulighetsrommet man har skapt seg ved universitetene. Dette materialiserer seg i form av at studentene bruker for lite tid på studiene.

Studenttinget NTNU mener at arbeidsbelastningen for en student med normert progresjon på 30 studiepoeng per semester skal ligge på 40 timer i snitt per uke. Det inkluderer forelesninger, obligatoriske oppgaver og selvstudier av aktuell litteratur. Studenttinget mener også at det obligatoriske opplegget med regelmessige innleveringer må opprettholdes og videreutvikles. Vi ser nytten av flere obligatoriske oppgaver, slik at det oppfordres til en kontinuerlig læringsprosess.

Skal man klare å videreutvikle norsk høyere utdanning, må vi slutte å kaste skyld mellom oss om hvem som er late, og heller begynne med konstruktivt samarbeid. Vi må sammen sette høyere krav til oss selv og bruke de mulighetene som finnes i dagens undervisningsformer til å øke innsatsen og læringsutbytte for studentene. NTNU har 3 000 vitenskapelige ansatte som alle kan bidra til studentenes læring, og 23 000 studenter som ønsker en best mulig utdanning. Studenter begynner på NTNU med en lyst til å lære og legge ned innsats. NTNU har alle muligheter til å oppfylle dette ønsket!

Powered by Labrador CMS