FORNØYD: Ina Lilledalen, Emma Dyrset og Nora Christensen synes selvbetjente kasser er et veldig effektivt tiltak.

Nye selvbetjeningskasser på Dragvoll:

– Jeg tror det vil føre til mer stjeling

Selvbetjeningskasser har allerede vært i bruk på andre campuser ved NTNU, og nå har de også kommet til Dragvoll.

Publisert

Forrige uke fikk kiosken Rápido på Dragvoll nye selvbetjeningskasser, og Under Dusken har spurt hva studentene synes om det nye tilbudet.

Nora Christensen tar en master i spesialpedagogikk sammen med medstudentene Emma Dyrset og Ina Lilledalen ved NTNU. De har akkurat vært innom Rápido for å kjøpe lunsj, og kan fortelle at de er veldig fornøyde.

Effektivt tiltak

– Det er veldig effektivt, og gikk mye fortere enn til vanlig, forteller Christensen.

De forteller at selvbetjeningskassene er veldig enkle å bruke, selv om man gjør små feil.

– Jeg skannet inn en vare for mye, men det var veldig enkelt å fikse opp i og man slipper å spørre bemanningen om hjelp, forteller Lilledalen.

I starten møtte likevel de tre jentene på litt forvirring. Man må nemlig trykke start før man skanner inn en vare, noe som kanskje er uvant dersom man har brukt selvbetjeningskasser ved andre butikker.

– Det tok litt tid før jeg innså at jeg måtte trykke start, så jeg prøvde å skanne uten at noe skjedde, sier Christensen og ler. 

LES OGSÅ:  – Vi ser manglende kildesortering på Samfundet

MODERNISERING: Kiosken Rápido på Dragvoll har akkurat fått et nytt tilskudd.

Tyveri i fokus

Ida Øian tar en master i medier, kommunikasjon og IT ved NTNU. Hun tenker selvbetjening er et praktisk og effektivt tiltak, men er noe mer pessimistisk når det kommer til spørsmålet om stjeling.

– Jeg tror det vil føre til mer stjeling om ikke de ansatte passer godt nok på. Jeg har ikke sett noen overvåkningskameraer her, så det vil nok ha litt å si.

MER STJELING: Ida Øian har ikke helt troen på at alle vil foreta seg en ærlig og redelig handletur.

Spesialpedagogikkstudentene forteller at de ikke tror selvbetjeningskassene vil føre til mer stjeling, og at det som regel står noen i den gamle kassen som følger med.

– Dersom noen har tenkt å stjele tror jeg de kommer til å gjøre det uansett, sier Dyrset.

Direktør for campustjenester Espen Holm ved Sit forteller at han ikke er bekymret for at selvbetjeningskassene skal føre til økt tyveri.

– Vi har ikke erfart mye av det, så det ser vi ikke på som et problem enda. Det har alltid vært svinn, også da det var full betjening i kassen, sier Holm.

EFFEKTIVISERING: Direktør for campustjenester Espen Holm ved Sit er opptatt av å bruke ressursene på best mulig måte.

Han forteller videre at dette tilbudet er noe studentene selv har etterspurt, og at Sit ønsker å øke kvaliteten på serveringstedene. 

– Vi ønsker å bruke ressurser og ansatte på best mulig måte for en bedre opplevelse for kunden, forteller Holm. 

Går utover bemanningen

Effektivisering og innføring av maskiner kan også bety mindre behov for menneskelig arbeidskraft. 

– Organisasjoner er alltid i utvikling, og at man flytter på medarbeidere er en helt normal del av det å drifte. Vi ønsker å se på mulighetene og fleksibiliteten det gir oss med tanke på bruk av ressursene våre internt, og så anerkjenner jeg at det er viktig å ha gode prosesser for medarbeiderne som blir flyttet. Det tar vi på største alvor, påpeker Holm.

På spørsmål om det er økonomiske insentiver som ligger til grunn for det nye kassesystemet, svarer Holm at det heller handler om effektivisering.

– Merverdien ligger i at de ansatte kan gjøre andre viktige arbeidsoppgaver, og ikke bruke tiden sin på et betalingssystem som studentene selv kan håndtere. Når man driver serveringsvirksomhet ser man alltid etter effektivisering, og det er et poeng her.

LES OGSÅ:  – Herregud, for et talent, du slukte den i deg

Powered by Labrador CMS