Får ikke engang kjøpt en banan

Kiosken på Dragvoll Idrettssenter er nå stengt. Studentene som holder til i bygget føler seg nedprioritert

Publisert Sist oppdatert

Matbaren på Dragvoll Idrettssenter var redningen for mange sultne treningsentusiaster. Nå er kiosken erstattet med to brus- og yoghurtautomater. Dette er ikke et godt nok tilbud, mener studentene som holder til på bygget.

– For noen år siden var det et ganske godt tilbud her, med både baguetter og frukt. Så har det systematisk blitt bygget ned i løpet av årene, uten at studentene engang har blitt spurt om saken, sier leder Maria Hagen i linjeforeningen for Idrett- og bevegelsesvitenskap.

Føler seg ikke verdsatt

Idrettsbygget huser også lesesalplasser for omkring hundre masterstudenter. I tillegg har både studentene på idrettsvitenskap, statsvitenskap, geografi, psykologi, og lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag forelesninger på bygget. Har man to forelesninger etter hverandre, rekker man ikke å gå til kantina i hovedbygget på ett kvarter.

– Dessuten er det et tiltak å gå dit når du har kommet deg på skolen for å lese eller være i forelesning. Så blir du ofte sittende der og spise, og da tar det ofte en halvtime, sier nestleder Ingvil Haldorsen, i samme linjeforening.

Studentene uttrykker misnøye over at det ikke har vært noen dialog med SiT. De føler seg oversett.

– Det har bare blitt tatt en avgjørelse, uten at vi har fått informasjon verken før eller etter. Resultatet er at studentene her føler seg mindre verdsatt, sier Hagen.

Ubemannet kiosk

Ifølge velferdsdirektør Espen Munkvik i SiT gikk ikke kiosken rundt økonomisk, og den var dessuten ubemannet. Derfor har de valgt å stenge den.

– Når man skal drive et effektivt serveringssted, så kreves det at de som står bak kassa har kjennskap til produktene. De som sto i kassa der jobbet egentlig på treningssenteret, sier Munkvik.

Han uttrykker at det er dumt å legge ned et tilbud folk er fornøyde med, men at det handler om en helhetsvurdering med tanke på økonomi og tilbud.

– Hvor mye vil folk betale for å ha en slik tjeneste? Skal man ha ansatte som jobber i en slik kiosk, gjør det noe med prisene, sier Munkvik.

Hagen uttrykker at hun ikke kan forstå at kiosken ikke har solgt godt nok.

– For oss virker det rart at kiosken ikke går rundt økonomisk. Den tiden de solgte baguetter, var alle bagettene utsolgt innen klokka to hver dag, sier hun.

Ingen forventninger om full bagetthylle

Hagen mener at tilbudet gjerne kan være dyrt, så lenge studentene i det minste har muligheten til å kjøpe en banan, en sjokolade, og en kopp kaffe.

– Det er én eller to typer yoghurt i automaten. Det er ikke noe tilbud, sier Hagen.

Styret i linjeforeninga har fått tilbakemeldinger fra rundt 30 personer om at de vil ha tilbudet tilbake. De fleste har forståelse for at det ikke er mulig å ha en fullstendig kiosk.

– Det er ikke snakk om at vi vil ha en full bagetthylle, det er snakk om at vi vil ha muligheten til å kjøpe oss en banan, sier Hagen.

Powered by Labrador CMS