Slik bruker du Linkedin

- Om man har en halvdårlig profil er det som om man møter opp på jobbintervju i pysjamas, sier Kathe Arnesen, strategirådgiver og partner i Nordic Media Team.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere får seg profil på Linkedin, det sosiale nettverket for profesjonelle kontakter og forbindelser. Til tross for at mange har profil, er det flere som ikke vet nøyaktig hvordan plattformen brukes. Kathe Arnesen kurser både bedrifter og privatpersoner i bruken av Linkedin, og hun mener det er aktuelt for studenter som skal ut i arbeidslivet å ha profil på den profesjonelle plattformen.

Fakta

Linkedin:

  • Linkedin er et sosialt nettverk på Internett som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed.
  • Nettverket brukes til å samle profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser. Det kan benyttes av brukere til å finne jobber, ansette og til å bli oppdaget.
  • Profesjonelle rekrutterere representerer en større del av de betalende kundene, mens hoveddelen av brukerne er ikke-betalende.
  • Nettverket har 313 millioner registrerte brukere fra over 200 land og territorier.
  • Tall fra Ipsos viser at 1 160 000 nordmenn har profil på Linkedin. 61 prosent er menn og 39 prosent er kvinner.
Kilde: Ipsos, wikipedia.no

– Linkedin er verdens største online forretningsnettverk. Det er en unik måte å komme i kontakt med arbeidsgiver på. Det er mange ledere som er på plattformen, og det er en stor sjanse for at din neste arbeidsgiver er på Linkedin. Jeg vil anbefale studenter å engasjere seg i et prosjekt, som de kan vise frem på Linkedin, sier Arnesen.

Fakta

Kathes beste Linkedin-tips:

  1. Fremstå som profesjonell. Sørg for å ha en fullstendig utfylt profil. Legg til eventuelle tillitsverv du har hatt (som f.eks. elevrådsleder), og fyll inn nøkkelord for kompetanse i seksjonen ferdigheter og godkjenninger.
  2. Bli synlig. Ikke hopp over feltet oppsummering/summary. Søkemotoroptimaliser profilen din. Sørg for å bruke ord og uttrykk som er sentrale i den bransjen du ønsker å jobbe i, og som det er sannsynlig at en potensiell arbeidsgiver bruker som søkeord.
  3. Bygg nettverk. Gjør det til en vane å legge til nye kontakter. Mange kontakter er i seg selv ikke noe mål, men for å få bred eksponering og sikre at profilen din dukker opp når rekrutterere søker etter noen med din kompetanse, bør du ha minimum 100 - 150 kontakter fra ulike bransjer og miljøer. Bruk sunn fornuft: Unngå å sende kontaktinvitasjoner til rekrutterere og potensielle arbeidsgivere dersom du ikke allerede har snakket med dem på telefonen eller vært i møte med dem. Bli medlem av relevante grupper.

Les også: Inviterte til skaperglede

Vis til verv og erfaring

Ifølge Arnesen er en godt utfylt profil det viktigste for å bli lagt merke til.

– Om man har en halvdårlig profil er det som om man møter opp på jobbintervju i pysjamas. Så det første man må gjøre er å lage en skikkelig profil. Å lage en god profil er grunnarbeidet. Den må være godt utfylt med et godt bilde. Det er ikke nok å bare fylle ut CV-en sin. Man bør ha en god oppsummering av seg selv på toppen av profilen, forteller hun.

Arnesen sier arbeidsgivere ofte søker på enkelte stikkord knyttet til bransjen når de skal finne egnede personer til stillinger i sin bedrift. Derfor er det viktig å vise fram kompetansen sin i oppsummeringen av seg selv.

– En bra profil viser utdanning og arbeidserfaring, men også at man har gode søkeord og en god oppsummering av seg selv. Det gir arbeidsgiver en indikasjon på hva du kan bidra med i bedriften. Men ikke skriv de klisjéfylte oppsummeringene om at man er positiv og glad. Vis for eksempel heller til verv som man har hatt under studietiden, publikasjoner man har hatt eller masteroppgaver. Jeg bruker å si at man bør søkeoptimalisere profilen sin, sier hun.

For å søkeoptimalisere Linkedin-profilen sin, må man ifølge Arnesen først tenke på hvilken stilling man vil ha og deretter tenke over hvilke ord som passer til stillingen man ønsker seg.

– Når arbeidsgivere søker får de opp mange resultat, og om du da har en profil med et godt bilde og god oppsummering av deg selv, er det sannsynlig at en arbeidsgiver gårinn på profilen din, forteller Arnesen.

Hun mener at cirka 90 prosent av arbeidsgivere gjør et søk på Linkedin.

– Det er der man finner kandidater til stillinger. Veldig mange stillinger blir ikke lyst ut, men de blir fylt gjennom for eksempel nettverk, sier hun.

Les også: Stø kurs for Flowstick-gründerne

Vær aktiv og synlig

Etter å ha laget en dugelig profil, er neste steget å bygge et nettverk på Linkedin.

-Man kan begynne med nære personer som studiekamerater, venner og familie. Men kom i kontakt med de riktige personene, og legg dem til i nettverket ditt. Legg til personer man møter på karrieremesser, sier Arnesen.

Med et stort nettverk blir man mer synlig på Linkedin. Synlighet kan du også skaffe deg gjennom å være aktiv medlem av relevante bransjegrupper på Linkedin, samt dele relevant bransje-og fagstoff på profilen din.

– Det viser din kompetanse. Jo mer du er aktiv, jo mer synlig er du, og det øker sjansen for å bli lagt merke til. Ved å være medlem av grupper kan man komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere eller headhuntere, forteller Arnesen.

Arnesen tipser også studenter i å følge bedrifter som man ønsker å jobbe i. Bedriftene legger ofte ut nyheter og informasjon om for eksempel frokostseminarer, samtidig som de lyser ut stillinger på Linkedin.

– Plattformen er en kombinasjon av at man kan bli funnet og sørge for å få kontakter ved å være aktiv. Det er viktig å være til stede på Linkedin. Om man ikke er der kan man gå glipp av jobbmuligheter, sier hun.

Les også: NTNU-studenter må jobbe mest

Utfordring for enkelte studenter

Halvdan Haugsbakken ved NTNU forsker på bruken av sosiale medier. Han sier Linkedin har endret hvordan man søker på jobber, og at man må tenke annerledes for å komme i kontakt med arbeidsgivere.

– Nettverk har alltid hatt en viktig rolle i det å få seg jobb, men praksisen med nettverking blir mer synlig på Linkedin. I mange tilfeller brukes Linkedin aktivt for å kartlegge kompetansen til en arbeidssøker. De tradisjonelle plattformene for å søke på jobb går litt bort. Kunngjøringstavlen er borte, og det er mer viktig å bygge nettverk og spesialisere seg inn mot steder der man vil jobbe, sier Haugsbakken.

Fordi Linkedin har blitt en rekrutteringsplass, mener han at det er svært viktig for studenter som ønsker seg jobb etter studietiden å være på den profesjonelle plattformen. Samtidig tror han at ideen om å spesialisere seg inn mot bestemte arbeidsplasser skaper utfordringer for enkelte studenter.

– Studenter har ofte ikke en klar idé om hva de vil etter studiene. Studenter må bli flinkere til å vite hva de er god på. Studenter må begynne å tenke på hvor de vil jobbe. Det er rimelig viktig for en student å være klar over hva man kan, og få skrevet det ned i en profil. Nettverk blir viktigere, og man bør ha CV-en sin på Linkedin, sier han.

Følg dusken.no på Facebook, Twitter og Instagram.

Powered by Labrador CMS