
– En drøm i oppfyllelse
Magnetspillet Magination fra entreprenørskolen i Trondheim fikk finansiert Kickstarter-prosjektet sitt på under en time.
Magination er en oppstartsbedrift fra Entreprenørskolen i Trondheim. De lager et spill med samme navn som baserer seg på plastbrikker med magneter inni. Spillet har vært under utvikling i over to år.
Klokken 20 i dag lanserte Magination sin Kickstarter-kampanje med en storstilt sammenkomst på utestedet Digs i Trondheim. Bidragsytere fra hele verden slang seg raskt på. Da klokken var ti minutter på ni, var kampanjens mål på 85 000 kroner nådd. Dette betyr at 1 700 kroner gjennomsnittlig ble donert i minuttet.
Les også: Intervju med skaperne av Magination
Drøm i oppfyllelse
– Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier Tobias Linkjendal.
– Vi tulla om at det skulle bli finansiert på under en time. Dette her er helt sinnsykt, sier Juul Arthur Ribe Rudihagen.
Den siste av skaperne som er tilstede, Hanna Agersborg Aanjesen, klarer knappest å få frem et ord, men er like entusiastisk.
I skrivende stund har kampanjen blitt finansiert med over 120.000 kroner, og fortsatt gjenstår fire uker av kampanjen.
Les også: Studentene sparkes i gang
Den nye kortstokken
Magination er ikke ett spill, men et sett med brikker brukerne kan bruke til å lage sine egne spill. Med spillet følger en instruksjonsmanual som brukerne kan ta inspirasjon fra. Skaperne har planer om å lage en nettside der brukerne kan dele sine egne spill.
(Foto: Eirik Vågeskar)
Magination-spillet Magtension var en slager på Kickstarter-lanseringsfesten.
Begynte i kollektivet
Idéen ble til mens Linkjendal og Rudihagen bodde i samme kollektiv. De to lekte seg med magneter, og begynte etter hvert å bruke en magnet til å skyte den andre. Deretter begynte ballen å rulle.
Spillet vant publikumsprisen og prisen for beste konsept ved Norwegian Game Awards 2013, og har siden den gang vært de de fire studentene ved NTNUs Entreprenørskoles hovedfokus. Spillet har imponert mange, og har blant fått tidligere sjef for Lego i USA, Peter Eio, med i sitt Board of Advisors.
Kommer i april
Brikkene kommer til de som har støttet spillet via kampanjen i april. Dersom du mot formodning skulle være veldig ivrig på å få spillet innen jul og ha 17 000 kroner å avse, er den største giverpremien fortsatt tilgjengelig: Settet som er blitt brukt i skapernes offisielle videoer. Selskapet har lovet å sende dette så det er framme hos en eventuell kjøper før jul.
Studentmedienes radioprogram Garasjen intervjuet Magination i mars i år. Klikk på lydklippet for å høre skaperne prate om spillet sitt.