Dikt og slam i Trondheim
Det er lenge siden diktning kun ble forbundet med kjærlighetserklæringer og William Shakespeare. Byens poesimiljø er både mangfoldig, inkluderende og nyskapende.
Jakten på poesimiljøet i Trondheim begynner en høstkveld på Antikvariatet. Det er første dag av Ugress-festivalen, og midtnorsk semifinale i NM i poesislam står på programmet. Det er tent lys på bordene, og mange er kommet for å nyte en øl mens de utforsker en spennende form for lyrisk diktning. Kaisa Aglen står helt stille foran publikum. Med intens øyekontakt og en lav, monoton stemme, framfører hun sin første tekst.
«Vi slutta aldri å elske, dagane, onder dei nye svarte hettene, dei sommarlyse nettene»
Poesi i fritt format
Hanna Malene Lindberg og Andrine Aasen Monsås fra Litterært Kollektiv, organisasjonen bak Ugress-festivalen og kveldens arrangement, ønsker å skape en engasjerende helaften med poesi.
– Målet er å åpne opp litteraturen og vise at man kan tilnærme seg den på flere måter. Poesislam er for folk flest. Man tenker ikke «åh, poesi, det er tungt». Det er mer show, sier Hanna Malene.
Poesislam er mildt sagt annerledes enn hva folk flest vil forbinde med dikt. Stemmebruk, innlevelse, og evne til å fange publikum står i sentrum. Her kommer poeter fra mange ulike bakgrunner.
– Alt fra litteraturstudenter og musikere, til en eldre sosialarbeider og hobbylyriker er representert. Bidragene er varierte, med tema som spenner fra samfunnskritikk og krig, til forbrukersamfunnet, relasjoner og fordommer.
Publikum gir bidragene poeng fra en til ti. Alle blir oppfordret til å støtte deltakerne ved å juble når høye tall dukker opp, samt bue når deltakerne får ufortjente karakterer.
– Det er veldig frie tøyler i framføringen, så lenge det er ord. Det ser vi også i kveld. Én er utgitt poet, og en annen er hiphopper. To ytterkanter, det er litt kult, sier Andrine og Hanna Malene.
Andrine forteller at Poesislam er ganske etablert i Norden, og at håpet er å skape en plattform for konseptet også i Trondheim.
Ikke bare konkurranse
Det er ingen tvil om at det er stor interesse for poesislam. Lokalet er stappfullt, og flere ble sendt på dør fordi det ikke var nok plass. Trond Wiger er kveldens konferansier og rapper i trondheimsduoen Gode Ord Dør Sist. Han har vært med på å arrangere konkurransen i byen flere ganger, men ser for seg en mer uformell plattform enn NM, hvor folk kan prøve ut tekster og øve seg på å opptre.
– Jeg er rapper og skriver tekster som er ment for å leses opp høyt, slik er det ikke nødvendigvis med poesi. Jeg tror at poesislam er en viktig arena fordi det kan oppfordre folk til å skrive noe de vanligvis ikke ville lest høyt. Ord som likevel kan være viktig å få ut.
«Ja, vi elsker å elske, Landet som kan gi hvert menneske frelse, Alt du trenger, penger og helse Men hysj, denne festen er stengt for de fleste.»
Teksten til rapper Johan Julius Køber bygger seg gradvis opp, og publikum sitter i spenning. Kveldens vinner benytter seg av store armbevegelser, et blikk som skuer rommet, og varierende stemmebruk for å overbevise. Det funker, og applausen står i taket idet Køber leverer sin siste punchline:
«Alt blir ikke flott i rødt, hvitt og blått.»
Dikt fenger fremdeles
Trondheims poesimiljø er under utvikling. Litterært Kollektiv og Æ Å Trondheim Litteraturfestival er kun to av byens aktører som vil fortsette å fokusere på lyrikk. I tillegg dukker det stadig opp nye tilbud for Trondheims diktinteresserte.
Arrangementet Poesiti er et møte mellom to lyrikere med en fellesnevner. Norsk Forfattersentrum er en av arrangørene bak eventet, og formidlingskonsulent Martin Ingebrigtsen sier at poesi blir mer og mer populært, også blant unge.
– Vi får mange unge tilskuere, blant annet studenter og folk vi kjenner fra skrivekursene våre. Dette ser vi på som enormt positivt, og vi håper publikum får inspirasjon til å utforske lyrikk på egen hånd, sier Martin.
En annen møteplass er Poetry Nights in Trondheim. En gang i måneden er det samling for alle som ønsker å dele sine egne eller andres dikt. Stammen Café og Bar er gjestet av folk i alle aldre. Det er en behagelig og hyggelig atmosfære – her kan man bli kjent med nye folk, og det blir delt på både popcorn og vin blant de besøkende.
Inspirasjon fra Colombia
Olga Lehmann er doktorgradstipendiat i psykologi ved NTNU, og initiativtaker for Poetry Nights. Hun ville starte et fellesskapsprosjekt for folk i Trondheim.
– Jeg var del av en gruppe i Colombia som leste dikt på gata med megafon, og savnet et lignende miljø her i Trondheim. Her møtes folk fra forskjellige land og fra forskjellige bakgrunner med en felles interesse, sier Olga.
Det er ikke noe press, og folk framfører når de er klar for det. Spesielt blir folk oppfordret til å komme og lytte. For eksempel har professorer tatt med seg studentene sine, og flyktninger har møtt opp og delt dikt fra sine hjemland.
Olga innvier scenen ved å lese et dikt fra Colombia om vennskap og kjærlighet. Resten av kveldens tekster har stor variasjon; alt fra kjente dikt skrevet av Rudolf Nilsen og Kahlil Gibran, til dikt skrevet av oppleseren selv. Det blir framført tekster på flere språk, blant annet tysk, spansk, og engelsk.
I framførelsene skiller Poetry Nights seg fra Poesislam. Det er en mer tradisjonell form for diktopplesning, og arrangementet er hakket mindre kult og hipt. Det er et lavterskel-tilbud for de som er interessert i, eller vil lære mer om, poesi.
For Olga er det viktigste med lyrikk muligheten til å kunne uttrykke følelser.
– Jeg tror dikt kan ha en helbredende effekt, og jeg har selv sett det her. Her er ikke folk alene.
Merknad: Sofie Rettersøl Olaisen og Johan Julius Køber er med i Studentmediene i Trondheim.