
Stål, skinner og smøregutter
På Frimerket står et 22 meter langt bevis på dugnadsånd og entusiasme. Det er lite som står i veien for en rullende feiring i november.
Linjeforeningen til studentene ved Maskin- og energiteknologi heter Smørekoppen, og de eier sitt helt egne damplokomotiv plassert på Gløshaugen.

Bjørnar Sæle Nordgård er engasjert prosjektleder i Bjørklang-komitéen, en uoffisiell tittel, men med offisiell innsats.
– Vi har jo eid toget siden 1961, forteller Nordgård.
Toget det er snakk om er ikke av den NSB-godkjente sorten, men heller et studentdrevet lokomotiv som får luften sin fra Kjelhusets tanker. Sporutbyggingen er siste kapittel i et prosjekt som har rullet og gått i årevis – bokstavelig talt.
Startet som en spøk
– Vi sendte inn en søknad litt på gøy, og så godkjente NTNU byggeprosessen. Da ble det plutselig alvor. Ett og et halvt år med prosjektering, telefoner og papirarbeid senere, og nå er vi i gang, forteller Nordgård.
Målet er at alt skal stå klart til Bjørklangens bursdag – som skal feires første fredag i november.
Den nye linjen blir omtrent 22–23 meter lang. Lokomotivet drives fortsatt av trykkluft, og hvis alt går etter planen kan lokomotivet kjøre på den store feiringen.
– Så lenge vi har trykkluften på plass, så blir det kjøring av lokomotivet, sier Nordgård.
Dugnadsånd og gamle skinner
Utbyggingen er langt fra et enmannsprosjekt.
– Det har vært mange fra både Bjørklangen-komitéen og andre som bare har hatt lyst til å bidra, sier Nordgård.
Ekstern hjelp har også vært avgjørende. Grunnarbeidet ble gjort av profesjonelle og vi har fått bistand med skinnemontering.
– Vi har fått det vi trenger av befestelser, småmateriell og opplæring. Ellers har vi fått god hjelp fra banemontør Jan Erland på Krøderbanen Detaljene teller, sier Nordgård med et smil.
LES OGSÅ: En uforglemmelig reise På Skinner
Finansiering fra gamle helter
Prosjektet har i stor grad blitt finansiert gjennom spleis og donasjoner fra tidligere «smøregutter» og «smørejenter» – samt et økonomisk løft fra Smørekoppen selv.
– Vi fikk også gamle skinner fra Bane Nor, og NTNU har bidratt med gravhjelp. Vi har vært heldige, sier han.
Selv kaller Nordgård seg en «engasjert prosjektleder», og er tydelig stolt av innsatsen gjengen har lagt ned.
– Det har vært mye arbeid, men utrolig gøy. Det er dette vi har holdt på med, sier han og viser til skinnene.
Så når november nærmer seg, og lufttrykket er på plass, kan det hende du får se lokomotivet kjøre 22 meter av gårde.
Smøreguttenes stolthet
Tre maskinstudenter fra NTNU har en spesiell tilknytning til Smørekoppen og lokomotivet. Sondre Martinussen, Tobias Johnsen Skånseng og Adam Dalene er medlemmer i linjeforeningen og deler sitt forhold til Bjørkelangen.
– Til Smørekoppens opptak vasket og skrubbet vi Bjørkelangen med tannbørste, forteller Martinussen.

Skånseng er tydelig på hva lokomotivet betyr for dem:
– Bjørkelangen er veldig viktig for oss, og det er en stor stolthet. Særlig med tanke på at den har vært kjørbar over lengre tid, sammenlignet med Ohma Electra, sier han med et smil.
Dette er linjeforeningen Omega sitt konkurrerende lokomotiv.
Martinussen er mer diplomatisk, og legger til med et glimt i øyet:
– Jeg har hørt rykter om at Ohma Electra er i gang med kjøring igjen, men vi er jo på vei mot å bli enda bedre. Nå har vi faktisk tolv meter ekstra spor, sier han.
Dugnadsånd, feiring og finsker
Martinussen deltok på forrige dugnadsrunde, og ser frem til å bidra igjen.
Skånseng og Dalene nikker og er enige.
– Det blir mer dugnad allerede nå i helgen, og jeg gleder meg til å bidra enda mer, forteller Martinussen.
Feiringen av Bjørkelangen skal skje 7. november, og smøreguttene er klare.
– Det er klart vi skal være med på feiringen, sier Skånseng, det var utrolig flott i fjor.
Martinussen forteller engasjert om forrige feiring av Bjørkelangen.
– I fjor fikk vi til og med besøk av våre finske venner, som har en traktor de er nesten like stolte av som vi er av Bjørkelangen.
Om alt går på skinner

Dersom alt går som planlagt, kan Bjørkelangen kjøre på selve feiringsdagen.
– Hvis vi får mulighet til å sitte på, så gjør vi såklart det, sier Martinussen.
Martinussen er klar på at han helst vil unngå fiaskoen fra i fjor, der en liten spor-suprise nesten ble en katastrofe:
– Vi håper å unngå at lokomotivet hopper ut av sporet igjen i år. Heldigvis har vi noen flinke sertifiserte sjåfører.
For maskinstudentene på Smørekoppen er dette langt mer enn bare et prosjekt, det er en del av identiteten, et symbol på fellesskap, og en stor stolthet.
LES OGSÅ: – Jeg hater dette bygget