
Kunststudenter føler seg presset ut av byen
Masterklassen ved Kunstakademiet legger avgangsutstillingen til Munkholmen som en protest mot manglende utstillingsrom.
Studentene savner et tettere samarbeid med institusjonene og kommunen.
– Vi håper avgangsutstillingen blir et uttrykk på det manglende samarbeidet mellom kunstakademiet og kunstmuseet og at det blir lagt merke til, sier avgangsstudent Philip Buer Elvegård ved Kunstakademiet.
Ingen ledige utstillingsrom
Tidligere kunstdirektør for Trondheim kunstmuseum (TKM) Pontus Kyander valgte å avslutte tradisjonen med å holde masterutstillingene på Gråmølna.
– Det har vært et stressmoment for flere avgangsklasser ved Kunstakadeiet, sier masterstudent Susanne Skeide.
I år arrangeres kustfestivalen Metamorf samtidig som avgangsutstillingene holdes, den legger beslag på utstillingslokalene i byen. Valget sto til slutt mellom bunkeren Dora og Munkholmen.
– Dora er mer egnet til å vise vår kunst, og vi hadde fått bedre vilkår for arbeiderne våre. Men det ligger langt utenfor byen og er et sted som også har sin egen historie. I stedet for å finne et tomt, halvdårlig lokae, velger vi å gjøre noe helt annerledes, sier masterstudent Solveig Ane Åksendal.
Ved å stille ut på Munkholmen har ikke avgangsklassen gjort det lett for seg selv.
– Det er en del utfordringer. Munkholmen er fredet og det er mye vi må ta hensyn til, sier Skeide.
Øksedal sier det har vært et bevisst valg for å understreke den dårlige kommunikasjonen mellom institusjonene.
– Vi gjør det vanskelig for oss selv og for kunsten vår, vi må stille ut i en kontekst med mye historie, sier hun.
Bedre i Bergen
I Oslo og Bergen er det etablerte kunstmiljøer. Det har ikke kommet av seg selv. Paula Crabtree er tidligere rektor ved Kunsthøyskolen i Bergen. Hun sier at problemet med fraflytting forsvant med støtte fra kommunen, samarbeid med kunsthallen og studentene selv.
– Vi krevde mer tilstedeværelse av lærerne, men det viktigste har likevel vært studentenes ansvar for å skape et sammensatt miljø. Vi har krevd tett samarbeid både mellom nye og tidligere studenter, sier hun.
Vilje fra akademiet og studentene hadde ikke holdt for å snu fraflyttingstrenden.
– Det hadde ikke vært mulig hvis ikke kommunen i Bergen satset, legger hun til.
Lite kunstinteresse i Trondheim
Øksendal og Skeide mener Trondheim kommune ikke er like flinke til å støtte uetablerte kunstnere.
– Det er viktig å bli tatt på alvor. Hvis det hadde vært det samme her tenker jeg at flere hadde vært mer interesserte i å bli værende, sier Skeide.
Øksendal mener grunnlaget er annerledes i Trondheim hvor kunstinteressen ikke er like stor.
– I andre byer ser man at det finnes en grunnleggende interesse for å få det til sammen. Det finnes mange unge engasjerte mennesker her som man burde utnytte energien til. Et kunstakademi burde være en ressurs for en by, sier hun.
Ser etter bedre løsninger
Knut Kavran er rådgiver i Rådmannens fagstab, faggruppe kultur og næring i Torndheim kommune. Han sier kommunen gjør det de kan innenfår rammene de blir gitt.
– Rådmannen må forholde seg til økonomiske føringer og prioriteringer av områder gitt av bystyret. Vi ser det er utfordringer for kunstnerne som vil etablere seg her og vi leter etter bedre løsninger, sier Kavran.
Ifølge statistikken har Trondheim 5,8 kunstnere per 1 000 innbygger. Det er mer enn både Tromsø og Bergen,
– Trondheim kommune støtter et høyt antall atelier i forhold til det antall kunstnere som er i byen, men det er selvsagt ønskelig med flere, sier han.
Kommunen gir årlig atelierstøtte og prosjektmidler. Samtidig støtter de Lademoen kunstnerverksted og Rake arbeidsfellesskap.
– Å kunne leve av kunst er krevende. Det vet vi. Her kunne vi hatt et tettere samarbeid med kunstakademiet og undervisningen for å orientere studentene om hvilke tilskuddsordninger kommunen tilbyr og hvordan de kan søke på det. Det er et område vi kan bli flinkere på, sier han.
Ny kunstdirektør gir forventninger
Johan Börjesson tok over som ny kunstdirektør ved TKM etter Pontus Kyanders avgang i vår.
– TKM har ansvar for å holde et høyt nivå og gi inspirasjon. Det skal gi et intellektuelt klima som kunstnerne trenger, også etter endt studie, sier Börjesson.
Han understreker at et samarbeid mellom KIT og TKM er noe han vil utvikle, men at det ikke er noen konkrete planer ennå.
– Det er for sent å gjenoppta avgangsutstillingene nå, men kanskje til neste år, sier han.
Med ny kunstdirektør og løfte om ny kunsthall håper studentene på mer virksomhet, men sier det krever innsats og vilje for å få til.
– Det er en spennende tid med mange forventninger siden det ikke er et etablert miljø som i andre byer, sier Skeide.
Masterstudentene har delte oppfatninger av om det er verdt å bli i Trondheim. Øksendal mener noe må gjøres med kunstmiljøet.
- Det trengs en vitamininnsprøyting og det håper jeg den nye kunstdirektøren kan få til, sier Øksendal.