VERDENSMUSIKK: Bengalo på scenen under Transform, Trondheim World Music Festival.

Mer enn balkanboogie

Transform, Trondheim World Music Festival er i gang. Trondheimsbandet Bengalo oppfordrer studentene til å gå på konsert med et band de ikke kjenner.

Publisert Sist oppdatert

Begalo fikk onsdag æren av å åpne Transform, Trondheim World Music Festival. Bandet ble stiftet i Trondheim i 2000 men har i det siste turnert på Balkan. Frontfigur Jovan Pavlovic spiller trekkspill i bandet og er også utnevnt til årets fylkeskunstner i Sør-Trøndelag.

– Hvordan er det å spille i Trondheim igjen?

– Huff nei, det er skummelt synes jeg. Vi føler at nå må vi virkelig gjøre det bra.

– Dere har i nylig turnert på Balkan, hvordan var det?

– Vi har vært ti dager i Serbia og spilt konserter, sammtidig har vi også vært med å holde seminar for ungdom i Serbia som driver med folkemusikk. Vi har også vært engasjert i Serbia World Music Festival, en festival som tar sikte på et samlet Serbia gjennom å samle minioritetsgrupper som rumenere og romanifolket, og spille musikk inspirert av deres folkemusikk.

Vokalist Anne Fossen skyter inn at å turnere på Balkan har vært som å dra for å selge sand i Sahara. Samtidig mener bandet at de har fått flotte erfaringer av det å optre på større scener. Til tross for at balkanbølgen har skylt inn over oss de siste årene er det alikevel ikke enkelt å markedsføre seg selv i Norge. Pavlovic peker på at det er vanskelig å få plass på festivaler definert av sjangere når man ligger ett sted midt i mellom.

Foto: Stian Mathisen, Under DuskenJovan Pavlovic.– Vi er på mange måter for lite konservative for folkemusikkfestivalene og på samme måten for folkelige i den andre enden.

– Hvordan vil du beskrive musikken deres?

– Vi spiller musikk med trøkk i, samtidig tar muskken oss heler tiden nye veier.

Anne Fossen forteller at de lenge var motstandere av trommer.

– Men så ble Markus med og det har igjen gjort at vi beveger oss i helt nye retninger. Vi tar tak i det hver enkelt er fink til. Når to rockere, en gitarist fra jazzlinja og to med klassisk bakgrunn møtes er det morsomere å spille på det hver enkelt er flink til en å kopiere tradisjonelle låter, sier Fossen.

Det at verdensmusikk nettopp tar så klart utgangspunkt i møte mellom musikksjangre og skapelsen av helt ny musikk er også et punkt vokalisten i Farmers Market, Sitan Carstensen, påpeker når han kommenterer den gjengse oppfatningen rundt mye av det folk forbinder med verdensmusikk. Han spør halvt ironisk:

– Dere ungdommer hører på dem dere ... Gogol Bordello er det ikke? Folk tror det er balkanmusikk bare det har et trekkspill og går i D-moll veit du.

Bengalo-gitarist Christian Haug synes navnet Transform er et flott eksempel på hva verdensmusikk egentlig handler om.

– Du har ett sted hvor alle musikksjangre og tradisjoner møtes og hvor det bare blir musikk. Transform er så bra nettopp fordi det er så mye forskjellig.

Med stipendet han har fått skal Jovan Pavlovic forsøke å fremme verdensmusikk i Trøndelag. Det ønsker han først og fremst å gjøre gjennom å spille og komponere musikk. Men han vil også nå ut til næringsliv og media.

– Jeg synes media har en viktig rolle i å formidle hva verdensmusikk handler om. Det er masse bra å få med seg, gå på noe du aldri har hørt om!

Jovan Pavlovic spiller på Dokkhuset lørdag kl. 17.00 med sitt andre band No Border Orchestra.

Powered by Labrador CMS