
Microsoft, Sony og Nintendo er klare for å definere fremtiden.
Men vil de lykkes?
Det begynner å bli en stund siden forrige slipp av spillkonsoller. Smarttelefoner, streaming og Twitter er alle yngre konsepter enn de konsollene vi fortsatt bruker, og det merkes. Da PS3 ble lansert var streaming aldri ment å være en av dens oppgaver. I dag er den ifølge Netflix den mest brukte maskinen til streaming. Xbox 360 hadde originalt en maksimalstørrelse på nedlastbare spill på lusne 200 megabyte. Denne er for lengst brutt, og spill på flerfoldige gigabyte lastes nå i større grad enn noen hadde forutsett. Det er med andre ord på tide med en ny generasjon, en som er bygget fra grunnen av til å kunne gjøre det folk flest nå forventer av konsollene sine.
Mye usikkert
At den neste generasjon komme til å ta høyde for dette og være kraftigere enn før er en selvfølge. PS4 kommer for eksempel til å ha seksten ganger mer minne enn sin forgjenger. Men hva annet har de å tilby? Både Microsoft og Sony prøvde i denne generasjonen og kopiere Nintendo sin suksess med bevegelsessbaserte kontroller. Ingen av de to kan sies å ha lyktes i dette, men sjansen er stor for at de vil prøve igjen nå som de får ny maskinvare å leke med. Med unntak av en liten touchpad på PS4 sin kontroller ser det ikke ut til at verken Microsoft eller Sony planlegger å gjøre store endringer i den fysiske utformingen av sine produkter. Kanskje like greit med tanke på deres tidligere forsøk, som Move og Kinect.
Nintendos spillkonsoll for den neste generasjonen, Wii U, er faktisk allerede ute, uten at folk flest ser ut til å ha bitt seg merke. Dette er ikke så rart siden den uten tvil er mindre nyskapende enn sin forgjenger. En touchskjerm plassert midt på den ellers konvensjonelle kontrolleren er den eneste nyvinningen og få spill har enda implementert denne på en interessant måte. Nintendo håpet kanskje å kapre store deler av markedet ved å være først ute, slik Microsoft gjorde med sin Xbox 360 i 2005, men denne taktikken ser ikke ut til å ha virket. Om Wii U er kraftig nok til å holde følge med sine konkurrenter gjenstår også å se. Kanskje blir redningen igjen å gå tilbake det eneste som garantert selger på Nintendos plattformer: deres egne spill.
Utradisjonelle utfordrere
Det er ikke bare Microsoft og Sony som planlegger å lansere nye konsoller i den nære fremtid. Kickstarter-trenden, hvor pritvatpersoner investerer i idéer presentert på en nettside, har spredt seg til hardware-utvikling. Ouya er en fan-finansiert konsoll basert på operativsystemet Android, som har klart å samle inn over åtte millioner dollar i støtte. Valve, som tjener brorparten av sine penger på å distribuere andres spill gjennom sin nedlastingtjeneste Steam, har også annonsert en konsoll: Steam Box. Hvordan denne vil se ut eller hva den vil koste er ennå ikke kunngjort. Hovedpoenget ser ut til å være å komme seg bort fra Windows og dermed kunne være mer uavhengig. Om den vil klare å utfordre de etablerte konsollene gjenstår å se.
Veien videre
Det kan være lett å se på økningen i spill på smartelefoner og nettbrett som slutten på tradisjonelle spill. Men denne utviklingen ser heller ut til å komme i tillegg til og ikke på bekostning av de allerede etablerte spillformene. Den dedikerte spillkonsollen er kanskje død, men det utallet bokser du før hadde under TVen er nå kombinert i en, og denne spiller heldigvis fortsatt spill. Og det er på denne, smarttelefoner og Facebok til tross, at de store spillopplevelsene vil fortsette å eksistere. Til høsten for vi se hvordan.