
Oslo calling
NRK flytter Urørt-finalen fra Trondheim til hovedstaden. Er Norges kulturliv i ferd med å bli for sentralisert, eller er det bare en nødvendig utvikling?
De norske festivalene finnes i hele landet, fra Træna i nord til Mandal i sør. De fungerer som ankere som mye av norsk kulturliv sentrerer rundt, enten det dreier seg om Sjømatfestivalen i Mandal eller Øyafestivalen i Oslo. Forsker Emma Lind ved forskningsinstituttet Agderforskning har slått fast at nordmenn er det folkeslaget i verden som bruker mest penger på festivalliv. Likevel kan man se tydelige tegn på økende sentralisering av kulturfestivaler og -institusjoner. Hva betyr dette for landets musikkbransje? Og stemmer det at for mye av norsk kultur er sentrert rundt Oslo?
Professor Bjørn Rasmussen ved Institutt for kunst- og medievitenskap på NTNU mener det ikke nødvendigvis er slik at for mye av norsk kultur har blitt sentralisert.
— Jeg har fått spørsmålet fra tid til annen, og det er vanskelig å svare på, fordi kulturlivet endrer seg fra år til år. Den kulturpolitiske makten i Norge har tyngdepunkt i Oslo, fordi det er der de kulturpolitiske institusjonene og beslutningstakerne er. Det er dermed naturlig at disse har sin umiddelbare horisont på Østlandet.
Han påpeker også at det utvikles nye initiativer fra år til år, noe som kan være med på å forskyve makten.
— Innenfor mitt eget fagfelt, teater, har det nå kommet en treårig skuespillerutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, slik at makten har blitt forskjøvet utover i distriktene.
Musikkutvikling i hele landet.
Urørt-finalen flyttes fra Trondheim til Oslo for å fungere som avslutning for bransjetreffet Bylarm.
Festivalsjef Bård Flikke for Pstereofestivalen i Trondheim, har ikke tro på at flyttingen er til det beste for artistene.
— Finalen hadde nasjonal oppmerksomhet fra før. Jeg tror ikke den kommer til å få like stor oppmerksomhet nå når den settes i sammenheng med Bylarm. Det er samtidig litt rart at de legger den på en lørdag, fordi det er dagen da mange av de internasjonale delegatene forlater Bylarm.
Han mener det er ekstremt viktig å ha andre arenaer for Musikk-Norge å møtes enn i Oslo-gryta.
— Det er viktig i et land som Norge at musikkutviklingen foregår i hele landet. Jeg er ikke spesielt glad for at finalen ble flyttet. Jeg tror det har en sammenheng med at P3 Gull har fått for mye fokus og stjeler økonomiske ressurser fra Urørt.
Når hovedstadsmediene nærmest overser at det finnes et høyst livskraftig og mangfoldig kulturliv utenfor Oslo, gir det et misvisende bilde av hva Norge har å by på av kunst- og musikkuttrykk.
Han mener NRK har et særskilt ansvar for at musikkutviklingen er fordelt over hele landet.
— Det heter tross alt Norsk Rikskringkasting, og i det ligger det at det skal være en kringkaster for hele landet. Media er i en utsatt situasjon med dårlig økonomi, men NRK står i en særstilling fordi de har et annet mandat enn resten av mediebransjen.
Flikke minner om at Bylarm startet i Trondheim i 1997. Han mener at det faktum at det ble flyttet til Oslo skapte rom for lokale motreaksjoner som Trondheim Calling.
— Sentralisering kan bidra positivt til musikkmiljøet i Norge, men det er en for enkel løsning.
Nødvendig for å overleve.
Tord Krogtoft, festivalsjef for Øyafestivalen, er uenig i at for mye av kulturlivet i Norge er sentrert rundt Oslo.
— Som hovedstad, og etter hvert en av Europas viktigste konsert- og kulturbyer, er det naturlig at Oslo har et svært rikt kulturliv. Jeg oppfatter ikke at flyttingen av Urørt går på bekostning av kulturlivet i andre byer eller regioner.
Krogtoft er vokst opp i Nord-Norge, og forteller at man der har kulturinstitusjoner som Riddu Riddu i Kåfjord, Tromsø Internasjonale Filmfestival i Tromsø, Festspillene i Harstad, og Vinterfestuka i Narvik.
— Samtidig finnes Festspillene og Bergen Live i Bergen, samt Slottsfjell i Tønsberg, bare for å nevne noen. Trondheim har Olavsfestdagene, og ikke minst Trondheim Calling , som jeg har inntrykk av at bare blir bedre og viktigere for musikkbransjen for hvert år som går.
Han tror ikke at flyttingen kommer til å påvirke Musikk-Norge i stor grad.
— At Urørt-finalen legges til Bylarm tror jeg er en god idé. Det at Bylarm er blitt permanent i Oslo er et annet spørsmål. For Trondheims del er jo Trondheim Calling et veldig godt alternativ til det Bylarm var de årene de flyttet rundt på seg fra by til by.
Krogtoft påpeker at sentralisering kan være et viktig verktøy.
— Sentralisering kan være nyttig for å effektivisere drift, noe som kan være nødvendig for å overleve. Dette slipper heller ikke kulturlivet unna.
Helt inntil for noen år siden hadde for eksempel Universal Music eget trondheimskontor, men dette ble vanskeligere å forsvare økonomisk etter hvert som det fysiske platesalget gikk ned. Han mener at man ofte ikke har noe annet valg enn å sentralisere.
— Viktigere her er at de lokale kreftene ser mulighetene, og samarbeider om å bygge opp noe nytt i tomrommet som oppstår, for eksempel nå når Urørt flyttes til Oslo.
Lite nytt under solen.
I Trondheim ligger Rockheim, som er det nasjonale museet for populærmusikk. Direktør Sissel Guttormsen mener det ikke er noe nytt at musikere eller band søker seg til Oslo.
— Men når hovedstadsmediene nærmest overser at det finnes et høyst livskraftig og mangfoldig kulturliv utenfor Oslo, gir det et misvisende bilde av hva Norge har å by på av kunst- og musikkuttrykk.
Hun peker også på at NRK har et spesielt samfunnsoppdrag.
— Det ligger et stort ansvar på NRK med sitt distriktspolitiske mandat. Derfor er det også beklagelig at Urørt flyttes fra Trondheim.
Sentraliseringen av Kultur-Norge mener hun er et fenomen som har foregått i mange år, men at det ikke er enkelt å måle effekten av den.
— Vi skal ha med oss alt det flotte som skjer rundt i landet. Trondheim Calling har blitt vel så viktig som Bylarm for fremadstormende band og burde vært en opplagt samarbeidspartner for Urørtfinalen.
Guttormsen påpeker at jazzlinja og Institutt for musikk ved NTNU har dyrket fram dyktige talenter i årevis, som igjen har ført til band som Highasakite og Broen.
— Glem ikke bergensbølgen fra noen år tilbake, Kulturhuset i Gimle, eller Rockeklubben i Bodø som Kråkesølv kom ut fra. Det kommer mye spennende musikk og kultur fra de såkalte distriktene, og mye skjer i Trondheim nå, avslutter hun.