
Pokémon-epidemien slipper ikke taket
16 år etter det første Pokémon-spillet tviholder Nintendo på et publikum av nostalgikere.
Ble du født på slutten av 80-tallet eller på begynnelsen av 90-tallet vil jeg tro du er rimelig familiær med mediafranchisen Pokémon.
Det hele startet med et japanskprodusert videospill for retrokleodiummet Game Boy og 151 merkverdige vesener med samlenavnet Pokémon i 1996. Pokémonfenomenet eskalerte raskt og snart hadde vi også tegnefilmer, spillekort, leker og bøker, alle med disse fantasifulle dyreavartene i hovedrollene.
Ungene elsket det. Med et så intenst grep om det barnerettede forbrukermarkedet, har Pokémon for mange definert en hel barndom.
Fremdeles aktuelt
Man skulle kanskje tro popkulturfenomenet Pokémon hørte fortiden til, men tydeligvis ikke.
Tidligere denne måneden ble de nyeste tilskuddene i Pokémon-spillrekken lansert, nemlig Pokémon Black 2 og White 2, nå for den mer moderne håndholdte spillkonsollen Nintendo DS.
Det er flere Pokémon-dyr enn noen gang, men idéen er fortsatt den samme som for 16 år siden. En prepubertal guttunge forlater mor og hjem for å fange Pokémon, som han i sin tur bruker til å bekjempe andres Pokémon.
Fanger alle nå
Denne simple idéen har imidlertidig vist seg å være en suksessoppskrift.
– For spillere er det et eller annet dyptgående tilfredsstillende med å fange og samle ting, og akkurat denne følelsen er Pokémon-serien veldig god på å fremdrive, sier spillanmelder i P3, Andreas Hadsel Opsvik.
Samtidig er spillsystemet mye mer avansert enn det kan virke ved første øyekast påpeker han.
– Utfordringen som ligger i å fange og trene monstrene sine til det ytterste av deres potensial har overaskende stor dybde. Dersom man først gjør et dypdykk, kan man hente mye i spilltaktikk og -strategi.
Kommersialismens råskap
En annen avgjørende faktor til Pokémons enorme popularitet tilskriver Opsvik smarte hoder i Nintendo, og deres ekstensive apparat av merchendise bak spillserien.
Dette har ført til at det idag er solgt svimlende 215 millioner Pokémon-spill, og spillene fortsetter å selge med gode salgstall. Spørsmålet er om dette er de siste krampetakene fra Nintendo eller om Pokémon-franchisen klarer å fortsette å holde på populariteten sin.
– Fornyelse blir Pokémons største utfordring de neste årene, sier Opsvik.
Nostalgiske Pokémon-elskere
Gameshop på Trondheim Torg kan fortelle at påfallende mange i 20-årene kjøper det nye Pokémon-spillet. Det er med stor sansynlighet snakk om folk som har fulgt Pokémon gjennom oppveksten og som nå er ute etter å gjenoppleve noe av sin barndom.
Lektorstudent Håkon Strand Klausen er begeistret for spillene.
– Pokémon-spillene er geniale i den forstand at man lett kan plukke opp tråden, selv om det skulle være ti år siden man spilte dem sist. Samtidig er de undeholdende og avslappende å spille, sier han.
Ting kan tyde på at dagens Pokémon-marked er forbeholdt aldrende nostalgikere. Om så er tilfellet synes jeg synd på dagens unger. For la det være klart, Pokémon ruler!