OMSLAGSKUNST: innpakning og utgivelse var viktig i utvelgelsen til utstillingen på Rockheim.

Øye for detaljer

Er du svak for plateutgivelser utenom det vanlige? Da burde du ta turen innom Rockheim og Norges eneste utstilling av omslagskunst.

Publisert Sist oppdatert

For tiden kan man oppleve utstillingen Fysisk Format! nede på Rockheim. Den åpnet dørene i slutten av januar, og er en hyllest til det fysiske plateformatet, det håndfaste ved en musikkutgivelse. Den inneholder innpakning, omslag og albumkunst fra en håndfull plater utgitt av det trønderske plateselskapet Crispin Glover Records.

Selskapet har flere trønderske band i stallen, blant andre Dog & Sky, Spidergawd og Phy for å nevne noen. Fellesnevneren er unike albumomslag, forseggjort forpakning og iøyenfallende utgivelser. Under Dusken møter kurator Vigdis Sjelmo i foajeen for en liten omvisning.

– Vinylen i taket er faktisk et defekt parti plater fra Crispin Glover. De fungerer i det minste fint som dekorasjon, sier hun og peker på de gule platene som dingler i taket i galleriet. Utstillingen er farge-og detaljrik, for å si det mildt, sier Sjelmo.

Bak flere glassmontere på veggene står en rekke albumomslag og vinyler. Grå tekst trykket på monterne gir ytterligere informasjon i tillegg til det Sjelmo forteller. I to montere på gulvet ligger to utgivelser der forpakningen ikke får plass bak en veggmonter. Et spesiallaget svijern i en av dem fanger oppmerksomheten. Dette ble brukt til å brenne et resirkulertsymbol på pappboksen til utgivelsen Brent & Resirkulert av duoen Nils & Prepple.

Første rene utstilling av omslagskunst

Ideen om utstillingen falt naturlig på plass da det lille galleriarealet ble stående tomt etter forrige utstilling ble pakket sammen. Rockheim hadde lenge hatt lyst å gjøre noe med albumcover og omslagskunsten til musikkutgivelser. Det trønderske plateselskapet Crispin Glover Records fylte for anledningen 10 år, og er kjent for sine velgjorte og unike albumutgivelser. Utstillingen Fysisk Format! var født.

– Vi valgte ut cover der tanken bak designet var enkelt å formidle til publikum, sier Sjelmo.

Hun forteller at populariteten til de utvalgte albumene var irrelevant. Her var det coveret og omslaget alene som var i fokus.

– Vi har hatt en del fotoutstillinger på Rockheim før, men dette er vår første rene coverutstilling. Ikke et ord er nevnt om musikken i seg selv. Ingen sjangre eller kjennetegn. Vi ønsket et fokus på innpakning og utgivelsen.

Et truet format

I en tid der strømming av musikk står for brorparten av musikkdistribusjonen, er det fremdeles mange som søker tilbake til den gode, gamle fysiske formen for musikkutgivelse: vinylen. Entusiaster vil kanskje i første rekke peke på suprem lydkvalitet og sjarmen ved å eie en manifestasjon av musikken. Sjelmo mener dette er faktorer, men at vinylen står for så mye mer.

– Denne formen for utgivelse setter deg i en annen modus, og representerer en annen måte å lytte til musikken på. Du får presentert et helhetlig verk hvor terskelen for å bare hoppe videre er høyere, sier Sjelmo.

Det er ingen tvil om at strømmingens inntog i folks hverdag er en trussel mot albumkonseptet. På dette feltet representerer Crispin Glover en motvekt.

– Forpakningen og det fysiske ved utgivelsen gir muligheten til å skape et univers, et bakteppe for det man hører. Dette forsterker opplevelsen av albumet. Dette betyr nødvendigvis ikke at det ene formatet er bedre enn det andre, men det er en annen type opplevelse, forklarer hun.

Albumkunsten varierer mellom alt fra fotografi, maleri og diverse pappcover til hakket mer forseggjorte løsninger.

Forseggjorte utgivelser

I den ene av monterne på gulvet ligger vinylutgivelsen av Lhasa Express av bandet Dog & Sky. Denne er virkelig noe for seg selv.

– Treboksen plata kommer i er laget i Canada. Papiret er tibetansk, det samme med kontrollstempelet på postkortet der. Frimerket dere ser på konvolutten ble laget for plateutgivelsen, og fullt brukbart, forklarer Vigdis.

Typografien innbrent i treboksen er et vakkert skue. Ep’en Lhasa Excess av samme band inneholder låter som ikke kom med på plata. Denne 12-tommeren har et nydelig silketrykk med samme motiv som er innbrent i den tidligere nevnte treboksen.

I en av monterne på veggen står et utvalg 7-tommere i diverse fluorescente, fargerike forpakninger. Det er singelen til låta «Into Tomorrow» av trønderbandet Spidergawd. Omslaget ble trykket opp i 17 forskjellige farger ved utgivelsen. Disse er nå spredt for alle vinder. Et annet album, All Sewn Up, er en hyllest til Patrick Fitzgerald utgitt av Crispin Glover. Her er tittelen på albumet sydd på omslaget. Utgivelsen Ryanbanden synger julen inn har pakket med diverse juleartikler: noteark, trykket juleoblat, rødt bånd og hvit sjokolade med QR-kode.

– Typisk for mindre plateselskaper er at de ofte samarbeider med de samme kunstnerne fra gang til gang. Dette kan gi en slags gjenkjennelse i albumcovrene, et særeget preg, sier Sjelmo.

Hun trekker frem blant andre Håvard Gjelseth, som har samarbeidet tett Crispin Glover i flere år. Han er mannen bak nevnte Lhasa Express. Den 28. mars kommer Gjelseth selv en tur innom Rockheim for å dele sine erfaringer om coverkunst med publikum.

Utstillingen Fysisk Format! er mulig å utforske fram til 20. april.

Powered by Labrador CMS