
Felebuer i private stuer
Nå skal byens hjem fylles med klanger fra klassisk sjanger.
Alternative og kuriøse konsertscener kan utløse unike sinnstilstander hos publikum. Det å anvende areal som vanligvis ikke blir brukt til å framføre forestillinger kan skape en helt spesiell stemning rundt konsertopplevelsen. Inntrykket man får av en forestilling forsterkes eller svekkes betydelig ut ifra hvordan rommet er utformet og hvilken historie lokalet anskueliggjør. I tillegg vil erindringen av forestillingen være vakrere om den er preget av en helhetlig og sammensatt sanseopplevelse.
For andre år presenterer Trondheim Kammermusikkfestival «hjemme hos»-konseptet. Hver dag under hele festivaluka kan man oppleve en intim konsert i et lokale som betraktes som et hjem for noen.
– «Hjemme hos»-konserter handler om å gå tilbake til kjernen i kammermusikken, tilbake til 17- og 1800-tallets huskonserter. Da var det vanlig at det ble spilt musikk i mindre rom. Med «hjemme hos» kan man få oppleve dette, og man treffer artistene på nært hold. Det blir en helt spesiell stemning når man sitter på en konsert med bare tjue folk, sier Ingvild P. Högberg.
Högberg er, sammen med Viviann Alme, produsent av festivalen. De jobber med alt fra artist-booking til frivillig-koordinering av Trondheim kammermusikkfestival.
Hjemme hos NTNU-studentene
En av konsertene skal være på Studenterhytta på Gråkallen i Bymarka. Her spiller trioen Poing som består av Frode Haltli på trekkspill, Rolf-Erik Nystrøm på saksofon og Håkon Thelin på kontrabass.
– Haltli, Nystrøm og Thelin er alle kjent som improvisasjonsmusikere, men har faktisk også røtter i folkemusikken. Vi har gitt Poing friheten til å bestemme selv hva de vil spille, så det er vanskelig å forutsi hva man kommer til å få høre, forteller Högberg.
Henning Sommermo skal være gjestemusiker på konserten. Han er professor ved NTNU og dermed har konserten en kobling mellom lokalet og utøverne som spiller.
– Det kommer til å bli en artig konsert med mye humor, konstaterer Viviann Alme.
Hun forteller at man også kan spise middag på hytta før konserten begynner.
Totalt vil det være hele ni «hjemme hos»-konserter. Man kan blant annet gå på konsert i stuen til pianisten Spigseth og dirigent Sagstad i Ranheimsveien 228C for å høre heftige fiolinstykker av komponistene Bartok og Franck. En også gå hjem til Berglund og Johansen i Ilevollen 2 for å høre jazzkvartetten Come Shine i et lokale som rommer tretti heldige mennesker. «Hjemme hos»-konsertene byr på stor sjangervariasjon og et innblikk i ulike hjem, samt muligheten til å komme usedvanlig tett på utøverne.
Lokale flammer og mysteriekammer
– Ettersom det er 20-årsjubileum i år har vi viet ekstra mye fokus til å trekke fram det vi har her i byen. Det er viktig at lokale ensembler får være med og spille under festivalen, sier Alme.
Årets festivalkomponist er trondheimsbaserte Maja Ratkje. Hennes komposisjoner vil kunne oppleves på mange konserter denne uken. Hun skal blant annet synge sammen med Trondheim Symfoniorkester
I tillegg har festivalen satt en helt ny begivenhet på programmet. Fredag 25. september kan du oppleve et mysteriekammer.
– Dette er et konsept som er blitt populært i USA og England. Her kan publikum delta i en teaterforestilling og oppfordres til være med på å løse et mord-mysterie. Trondheimsforfatteren Jørgen Brekke har skrevet manuset og brukt karakterer fra hans bøker.