
From Norway to Broadway
PORTRETT: Man trenger ikke mer enn inspirasjon, koffein og et fett midi-keyboard for å lykkes, mener Kholebeatz.
Kristian Hole er tidligere NTNU-student med en bachelor i filmvitenskap, og er straks ferdig med en andre bachelor i journalistikk i Kristiansand. Han er også musikkprodusent under aliaset Kholebeatz, og leverer beats til store hip hop-personligheter i USA.
– Jeg har absolutt ingen form for musikkutdanning. Jeg er selvlært på keyboard, og har laget musikk siden jeg var rundt 13 år gammel og hørte ihjel Tommy Tee- og NWA-skiver.
Hole mener det viktigste er å ha engasjement.
– Man trenger ingen mastergrad i musikk, eller studio til 100 tusen. Man trenger inspirasjon, koffein og et fett midi-keyboard til laptopen. Det kommer man utrolig langt med. I tillegg tror jeg en musikkutdanning kan fjerne noe av den modusen man har i kroppen når man lager musikk. Rammer og regler er ikke bra.
Han legger derimot ikke skjul på at hans filmvitenskapelige bakgrunn påvirker musikken.
– Siden jeg er veldig glad i film, og det cinematiske, ender beatsene ofte opp som overdrevne og pompøse, akkurat slik jeg liker det.
Hva slags musikk er det egentlig du produserer?
– Det er absolutt innenfor rap-sjangeren, med mest inspirasjon fra sørstatene og Dipset. Av og til kommer jeg i 80-tallsbobla og lager noe elektroniske greier. Men mesteparten av musikken jeg har gitt ut er hard, moderne rapmusikk.
Hvordan havna du i hip hop-miljøet?
– Jeg hadde kompiser i Molde som holdt på med rap, og sjangeren føltes veldig naturlig å drive med, siden jeg hadde hørt på rap siden jeg oppdaga Deep Green i 1997. Etterhvert begynte jeg å sende beats rundt i landet, og fikk blant annet til et samarbeid med Bad Spit fra Trondheim og Jaa9. Da begynte navnet mitt å spre seg litt, og siden den gang i 2010 har jeg bare fortsatte å kjøre på med min greie.
En annen kjent hiphop-eksport fra Molde er Kvamkollektivet. Er det noen forbindelse der?
– Jeg og Erlend fra Kvamkollektivet har vært kompiser siden ungdomsskolen, og er fra samme krets. Vi har også laget flere bangers sammen, og sender hverandre ideer daglig. Det gleder meg å se at navnet deres vokser.
Du kan lese vårt intervju med Kvamkollektivet her!
Sin egen lykkes smed
Kristian har tidligere jobbet med norske hip hop-artister som Jaa9 og Bad Spit, Side Brok, Oral Bee og Son of Light. Nå har han begynt å opparbeide seg et respektabelt renommé også i statene.
– I 2012 begynte jeg å satse mer målrettet mot USA. Jeg og min manager Gino Bless ble hyppige til å sende mye mails og beats. Etterhvert ble jeg godt mottatt blant flere medlemmer i Dipset, og det fikk meg videre til Agallah og Purple City Byrdgang-klikken. Mine seneste prosjekter har base i Memphis, hvor jeg har nettverket og hooket opp med Lil Wyte og Project Pat fra Three 6 Mafia-klikken.
– Jeg fikk oppdraget med Project Pat gjennom min hookup Bennie Franks. Det var en utrolig kul opplevelse å få til det prosjektet, og at begge parter likte beaten og låta. Selvfølgelig kan jeg si at jeg er stolt, og når jeg jobber med rappere som er på min "topp 10 liste" på verdensbasis, så er det en inspirerende følelse. Tidligere har jeg også jobbet med JR Writer, som var en guttedrøm som gikk i oppfyllelse.
Hvordan fikk du det første store oppdraget ditt?
– Mitt første store oppdrag ordnet jeg selv. Man er sin egen lykkes smed, vet du. Jeg tok kontakt med JR Writer fra Dipset, og presenterte meg selv, og hva jeg gjør i Skandinavia. Det endte med at han hadde ledig tid i studio til å gjøre låten «Champion Music», som jeg slapp i fjor. Det var veldig stort for meg å høre et rapidol si «from Norway to Broadway» på introen. Jeg husker at jeg hørte på låten kanskje 10 ganger mens jeg vandret rundt i Kristiansand på kvelden.
Låta «Champion Music» med JR Writer kan du høre her:
Hva er det som må til for å nå ut dit?
– Jobb litt hver dag, og send mye mails med instrumentaler. Tingen er at man må være på ballen hver eneste dag og sende mye epost, ringe og sende oppfølgingsmail. Men du bør også være tydelig på at disse artistene skal tjene på det, i form av promotion i Skandinavia.
– Det mest utfordrende er å pushe ting til neste nivå. Mange i Norge gir seg ved et visst nivå, for eksempel når man har blitt Ukas Urørt og fått litt mer fans og spillejobber. Man må bare fortsette og fortsette, selvom man kanskje ikke får så mye tilbakemeldinger. Mitt tips er å nyte sin egen, kreative boble og kose seg når man lager musikk. Det er slik bra musikk skapes.
Så man er ikke nødt til å være Nico & Vinz?
– Nico & Vinz er helt rå, og de fortjener den plasseringen de har. Men man trenger ikke være like store som de for å få til fete samarbeid i USA. Så lenge man sender instrumentaler de liker, så er de fleste åpne for alt. Jeg ser en bølge av norske produsenter som får til kule ting i USA nå, og det er utrolig artig å se.
Kristian er signert på det norske plateselskapet AGF Music, og skal slippe sin tredje egne mixtape Factory Sealed 3 innen en måneds tid. Samtidig har han nok av andre store prosjekter å holde seg opptatt med.
– Jeg skal slippe en singel før jul med Lil Wyte, fra Three 6 Mafia og Hypnotize Minds-klikken i Memphis. I tillegg til det har jeg flere Dipset-prosjekter i ilden, blant annet singelen "Rocky IV Muzik", som jeg tenkte å slippe neste måned.
Har du noen tips til andre unge som ønsker å komme seg inn i musikkbransjen?
– Send forferdelig mye mails, prøv å skape nettverk, men ikke bli en smiskete type. Vær deg selv, og gjør din egen sound, og presenter produktet ditt på riktig måte. I tillegg bør du hjelpe artister i statene med å få promotert greiene i Skandinavia. På denne måten vil flere hoppe på prosjektene eller låtene dine, for da tjener de på det også. Det kan ta tid, så man må være tålmodig og ha troen på sin egen sound. Og for all del, jobb litt hver dag, så får du utrolige resultater.