
Jazzfest i trønderhovedstaden
Trondheim Jazzfestival fortsetter sin årlige kavalkade av nordiske og europeiske jazzutøvere.
Mellom 7. og 10. mai avvikles atter en gang Trondheim Jazzfestival i Trondheim. Festivalen så for første gang dagens lys i 1980, og kan krediteres en håndfull jazzentusiaster som på frivillig basis drev organisasjonen Jazzmazz. Studentersamfundet var festivalens vugge, og daglig leder Ernst Wiggo Sandbakk for Jazzfest forteller om tette bånd med det runde, røde bygget.
– Vi er i drøftinger om en felles strategi for å få mer av byens eminente jazzmiljø på Samfundets program gjennom hele året, samt å videreutvikle Jazzfest Future sammen, sier Sandbakk.
Trondheim jazzfestival er et samarbeid mellom flere aktører, deriblant nevnte Trondheim Jazzforum, Trondheim symfoniorkester, Studentersamfundet, Norsk Jazzforum, og Jazzlinja ved NTNU.
– Som for alle andre festivaler i Norge benyttes også frivillige i veldig stor grad. Jazzfest har 40-50 frivillige som brukes i alt fra transport og billettering til plakatopphenging og artistvertskap, sier Sandbakk
Unge talenter
Trondheim Jazzfestival trekker årlig store navn fra jazzmiljøet både i inn- og utland, og også i år er programmet tettpakket. Festivalen har et fokus på nordisk og europeisk jazz, og ønsker å løfte frem yngre, lovende musikere. Gitarist Petter Vågan er lærer ved NTNUs jazzlinje. Han sitter i komiteen for festivalens talentpris, som årlig tildeles en gruppe, enkeltartist, komponist eller arrangør med tilhørighet til jazz og tilknytning til jazzlinja ved NTNU.
– Kandidaten bør være nyskapende og ha en klar identitet, bør utvise musikalsk dristighet og være på terskelen til gjennombrudd. Vi ser også på årets kandidater i lys av tidligere mottakeres instrument, sjanger og kjønn for å få en mest mulig balansert avveining. Det er ikke så vanskelig å finne talentene, men å skulle velge ut én enkelt talentprisvinner er verre, sier Vågan.
Vågan nevner noen fellestrekk for talentprisvinnerne fra år til år.
– Alle er meget dyktige instrumentalister og musikere, og har klart å gå et stykke ned veien mot å finne sitt eget uttrykk. Alle utviser evne for entreprenørskap for egne prosjekter, forklarer han.
Fruktbart samarbeid
Sandbakk mener samarbeidet mellom Jazzfest og NTNU fungerer meget bra. – Festivalen har et tett samarbeid med NTNU og jazzlinja der, og er et utstillingsvindu for de unge talentene som Trondheim er kjent for, langt utenfor byens og landets grenser, sier han.
Han beskriver selv jazzmiljøet i Trondheim som “outstanding”, og mener det også er grobunn for artister som opererer primært utenfor jazzen.
– Miljøet er preget av åpenhet og storsinn, både på jazzlinja og i festivalsammenheng. Vi jubler over at tidligere studenter gjør suksess innenfor andre sjangre enn den rene jazzen. Det finnes kun to typer musikk: god eller dårlig, sier Sandbakk.
Vågan sier seg enig i at jazzmiljøet er godt.
– Det dukker stadig opp nye talenter og nye band i alle subsjangre. Trondheim Jazzforum har økt aktiviteten sin og innsatt nytt styre med nye ideer. Samfundet har også gode tradisjoner for storband og har i senere tid økt fokuset sitt på jazz. Med tanke på størrelsen på byen er det et fabelaktig kulturtilbud her. Jazzmiljøet i Trondheim er et åpent og levende miljø som det er lett å orientere seg i, sier han
Variert jazzgilde
I år er det som vanlig mye forskjellig på plakaten. Jan Garbarek, saksofonist Kåre Kolve, gitarist Stian Westerhus, og Come Shine med lyriker Jan Erik Vold og gitarist Knut Reiersrud er noen få eksempler.
Festivalen hadde ikke vært komplett uten nyere uttøvere og ensembler med tett tilknytning byens jazzmiljø. Eksempler er soul-jazztrioen Nypan Trio, som feirer utgivelsen av sitt første album med konsert under årets festival, fiolinist Adrian Waade, og Espen Berg Trio. Hvert år inviteres også en ung og lovende musiker til å rekomponere kjente trønderske artister. I år har Stina Moltu fått æren, og har valgt å ta for seg Motorpsycho. Med seg har hun NTNU Jazzensemble som består av studenter på jazzlinja.
– Vi presenterer jazzlinje-band på forskjellige scener i løpet av festivalen. Vi har også opp gjennom årene latt studenter eller tidligere studenter få invitere med seg musikere de ser opp til, eksempelvis da Hayden Powell gjorde en konsert med sitt band og hadde Kenny Wheeler som gjesteartist, sier Vågan.
Trondheim Jazzorkester anses som en så viktig hjørnestein i trøndersk jazzmiljø at det hadde vært bekymringsverdig om de ikke hadde vært på plass i år også. Orkesteret har samarbeidet med noen av de fremste jazzmusikerne som er å oppdrive, som tangentmann Chick Corea og gitarist Pat Metheny.
Fleksibelt program
Selv om det primært er nordisk og europeisk jazz i søkelyset, hindrer ikke dette festivalen i å gjøre bookinger innenfor annen musikk. Blant annet kommer det amerikanske eksperimentelle alternative rockebandet Swans til bartebyen, til glede for tilhengere av industriell støyrock.
– Alle festivaler må følge med i tiden for nye strømninger og bevegelser. Festivalen er veldig bred akkurat nå, og dette skal vi fortsette med. Jazzen i dag inneholder et vell av sjangre. Utfordringen er å plukke ut kvalitetene i de ulike uttrykkene, forklarer Sandbakk.
Festivalen har et betydelig antall artister på plakaten. For studenter kan en konsert eller to være et sårt trengt avbrekk i eksamenstida, særlig fordi mange av konsertene er helt gratis. Ifølge Sandbakk er det selvsagt alltid rom for flere lyttere og festivaldeltagere.
– Personlig ønsker jeg at festivalen skal “ta byen” i større grad, men dette må skje på lang sikt. Vi må vokse trygt. Noen av endringene må komme som en følge av at vi utvider antall publikummere, sier han.
Om jazztoget går på skinner finner vi ut i mai.