
Trenger motstand for at ting skal skje
Vi snakket med albumdebutant Torgeir Waldemar om plateprosessen, dårlige instrumenter og det å jobbe tett på døden.
Tekst: Frede Fauchald og Vanja Thrones
Etter to års arbeid kunne Torgeir Waldemar endelig slippe sitt etterlengtede debutalbum og forrige uke holdt han oss i kollektivt jerngrep på releasekonsert på Blæst.
I den anledning fikk vi med oss den sindige sjelen på en liten samtale om plateprosessen og livet som artist. Etter å ha sluppet en EP i 2012 var det i høst endelig klart for debuten Torgeir Waldemar.
Ved siden av å ha brukt to år på albumet, har Torgeir Waldemar spilt konserter – for det har ikke manglet på låtmateriale til tross for at EP-en kun inneholdt tre låter; store deler av albumet har nemlig vært klart en god stund. Men han har tatt seg god tid med å finne det riktige uttrykket, som en venninne av ham forøvrig har funnet et ganske depressivt navn på.
Les anmeldelsen av Torgeir Waldemars konsert på Blæst forrige uke!
Det koster å være platekar, men Torgeir Waldemar har en fordel i at han kan reise alene rundt med gitaren og spille. Dessuten har han en fleksibel arbeidsgiver som gir han fri til å spille konserter, for det er ikke slik at dette foreløpig er noe å leve av.
Men den hardtarbeidende musikeren er takknemlig for at han har en givende jobb der han har lært å mestre små settinger. I løpet av en arbeidsdag kommer han tett på folk i forskjellige situasjoner og det å få direkte og ærlige tilbakemeldinger er noe han setter pris på.
Torgeir Waldemar er veldig glad i gamle instrumenter. Favoritten er en gammel Levin som han bruker til det meste av musikken han produserer. For ham ligger det mer verdi i å «temme» et gammelt instrument enn i å plukke opp et nytt og dyrt ett, som låter perfekt første gangen.
Lytt til Live sin sending om Torgeir Waldemar - "En kveld med jævla trist musikk" her!
Albumet er i sin helhet spilt inn i Maridalen kirke i Oslo og har egentlig vært klart i et år. Det er et sammensatt bilde som begrunner hvorfor det har tatt så lang tid. Blant annet tok det syv måneder bare å mikse albumet, noe som begrunnes med at de ikke hadde noe særlig erfaring med å spille inn musikk i en kirke.
Albumet ble sluppet 1. oktober og har blitt tatt svært godt i mot av kritikerne.