
Gjør gjenbruk til nettbutikk
Bedriften Velg Bedre gjør det enklere for folk flest å være miljøbevisste.
Konseptet Velg Bedre startet med utviklingen av en app for at folk lettere kunne finne ut hvordan dagligvarer var produsert og hva slags miljøfokus produsentene hadde. I dag består bedriften av åtte tidligere og nåværende Trondheimsstudenter, med et felles mål om å kunne tilby kunder de mest miljøvennlige og bærekraftige produktene på markedet.
Under Dusken tok en prat med de tidligere og nåværende NTNU-studentene om deres konsept og visjoner for framtiden.
Enklere for forbrukeren
I Velg Bedres nettbutikk finnes alt fra headsets med gammel parkett, solbriller av knekte skateboard og boomblaster av resirkulert papp. Arbeidet med nettbutikken har pågått det siste halvåret, og åpningen var i juli.
– For oss er det viktig at fokuset ikke er på at forbrukeren tar feil, men på hva man kan gjøre bedre, sier Heir.
Langset Hustad forteller at de jobber for å finne det absolutt beste produktet i forskjellige produktgrupper. De to innrømmer at det blir en del krangler om hvilke produkter som skal tas inn i butikken. Allikevel mener de at dette er med på å gjøre at produktene Velg Bedre har i sin butikk er de beste.
– Ved å velge ut de beste, mest bærekraftige og miljøvennlige produktene gjør vi det enklere for kunden å finne det som kan føre til en endring i verden. Det skjer med andre ord meget nøye vurderinger av hvert enkelt produkt, før de kommer gjennom nåløyet til Velg Bedre, sier Langset Hustad.
Fra idé til butikk
På spørsmål om hva som var motivasjonen for å åpne nettbutikk, er svaret at interessen for klima, befolkningsvekst og viktigheten av å legge om folks forbruksmønster var vesentlig.
– Det er viktig for oss at pengene går til gode aktører, sier Langset Hustad.
Han fortsetter med å fortelle at Velg Bedre fokuserer på at pengene for eksempel kommer fattige til gode, eller at produksjonen for eksempel gir handikappede mennesker en arbeidsplass. Det er også viktig for bedriften at produsentene gir tilbake til arbeiderne og, ikke minst, at produktene i stor grad er laget av resirkulert materiale.
– Vi har for eksempel lommebøker laget av gamle brannslanger, sier Heir.
Han forklarer at det for bedriften ikke kun er et spørsmål om miljøsaken, men at produktene i tillegg har et godt design og er av god kvalitet.
Fra liten butikk til varemerke
Det er liten tvil om at ambisjonene er til stede for den lille bedriften. Heir og Langset Hustad forteller at målet er at Velg Bedre skal bli et merke i likhet med Svanemerket og Nyt Norge-merket.
– Vi vil bli et merke som står for de viktige miljøsakene, og samtidig for god kvalitet og god design, sier Langset Hustad. Heir mener det også er viktig å vise folk at produkter av gjenbrukte materialer er vel så bra som nytt, både utseende- og kvalitetsmessig, sier de.
Miljø er kult
Etter å ha hatt en popup-shop i Trondheim sentrum i sommer, samt stand på oppfinnermessen Trondheim Maker Faire i helga, ser guttene at det er mange som er interesserte i deres konsept. Miljøtrenden i verden er uten tvil også til stede i Trondheim, og Velg Bedre vil være med på å definere og styrke hva som er viktig i denne sammenhengen.
– Vi vil formidle at miljøspørsmål ikke bare er kjipt og tungt, men at man kan gå inn med kreativitet og glede for å gjøre en forskjell, sier Langset Hustad. Han forteller videre at det ikke finnes noe bedre enn når ting som ellers ville vært avfall, blir noe kult og bra, sier Langset Hustad.
– Det er et mål for oss å bidra til en holdningsendring i samfunnet, sier han.
Verdikjeder og Fretex-samarbeid
Daglig leder Snorre Paulsen kommer også innom for en prat. Han forteller at bedriften jobber mye med verdikjeder. Han håper etterhvert å få til mer eksklusive avtaler med fabrikker for å kunne unngå at det blir mange mellomledd mellom produksjonen og salg i deres nettbutikk.
For Velg Bedre er det avgjørende å være miljøvennlig i alle ledd i driften av butikken. Derfor har de også en avtale med Fretex for pakking og sending av varer.
– Vi har vært så heldige å få lov til å bruke deres distribusjonskanaler, sier Heir om samarbeidet.
Videre satsing
Som de fleste andre bedrifter i oppstartsfasen, er ikke muligheten for promotering den største. Heir forteller at de gjerne skulle hatt bedre økonomiske vilkår for å kunne spre deres viktige budskap.
– Det er viktig for oss å få folk til å forstå hva vi står for, og vi må finne kreative løsninger for promotering, sier han.
Sommerens popup-shop i Trondheim sentrum var en suksess. Nå satser Velg Bedre vidre med et samarbeid med Mer Kål, en bedrift med høye krav til bærekraft i verdikjedene når det gjelder mat, om et nytt matkonsept. Dette konseptet skal hete Hagen, og vil være å finne på Bakklandet. Daglig leder Snorre Paulsen forteller at matkonseptet Hagen vil ha bærekraftige verdier som Velg Bedre stiller seg bak, og ønsker å bruke sitt varemerke til å promotere.
– Der vi har et fokus på god design, vil det i Hagen være et fokus på god mat, sier Paulsen. Matkonseptet vil åpne i september, sier Paulsen.
På Trondheim Maker Faire kommer nysgjerrige mennesker innom Velg Bedres stand, interesserte i å høre hva bedriften holder på med. Kanskje får noen av dem en ny holdning til miljø, klima og bærekraftighet for en bedre verden.
For mer informasjon, besøk Velg Bedres nettsider her.