
Leder: Referansegruppene misbruker studenters dugnadsånd
I 2014 ble forrige ordning for kvalitetssikring av utdanning ved NTNU underkjent av Nokut. Dagens system er bedre enn det forrige, men langt fra godt nok. Studenter og tillitsvalgte Under Dusken har vært i kontakt med er ikke fornøyd.
Les også: Studentenes dugnadsarbeid verdsettes ikke.
Følgen av dagens system er at feil og mangler i undervisningen ikke dokumenteres i tilstrekkelig grad, eller følges opp over tid. NTNU mener at studiekvaliteten skal sikres på dugnad av studentene. Det er naivt å tro at det skjer av seg selv.
Linjeforeningene ved NTNU har over 2 300 aktive medlemmer som legger ned over 150 årsverk, ifølge en undersøkelse foretatt av linjeforeningen Online. Studentersamfundet har 1 500 aktive medlemmer som bruker ti timer i uken eller mer, også disse er ulønnede. Den dugnaden er bygget fra bunnen av og tuftet på gjensidig respekt. NTNU bryter sin del av avtalen når de ikke forteller sine studenter hva tilbakemeldingene fører til. Vi må vite at vår innsats settes pris på og vektlegges.
At systemet har en innebygget treghet skal ikke bety at instituttene diskuterer tilbakemeldingene våre for deretter å la dem støve bort. Inntil NTNU kan dokumentere at referansegruppenes bekymringsmeldinger fører til konkrete tiltak kan de antas å være bortkastede. Studentene opplever sine tilbakemeldinger som papirpynt under dagens system. At vår innsats har følger må bevises i hvert emne for at dugnadspakten skal overholdes.
To år etter er det naturlig å evaluere kvalitetssikringssytemet ved NTNU. En åpen runde med tilbakemeldinger fra studenter og ansatte må til for å kunne etterprøve undervisningskvaliteten. NTNU scorer lavt på medvirkning og undervisning i Studiebarometeret, en nasjonal undersøkelse om studiekvalitet. Det er en direkte følge av at studentene ikke lyttes til, og at problemer får lov til å gå igjen år etter år.
Systemet i dag er en hvilepute, noe rektoratet må innse. Tiden er inne for en overhaling, to år etter at det ble satt sammen i hui og hast.