Nå vil Uber til Trondheim

Uber har hatt et fotfeste i Oslo en stund, og har nå besøkt Trondheim for å se hvilke muligheter som finnes her.

Publisert Sist oppdatert

Sjefen for Uber i Norge og Danmark, Carl Endresen, har tatt turen til Trondheim for å møte politikerne. De har prøvd ubertaxier og sett hvordan appen fungerer, og Endresen forteller at han har fått flere positive tilbakemeldinger på teknologien.

Ubersjefen har besøkt de store byene i Norge og sett på hvilke behov de har. Der fokuset i Bergen er på miljø, og på internasjonal business i Stavanger, har Trondheim en glød for teknologi, sier han.

– Det som er så kult med Trondheim er at det finnes et driv for teknologi. De grepene som blir tatt for å prøve å utvikle teknologien og for å skape mer transport for mennesker er veldig spennende, sier Endresen.

Les også: Hvis kommunen blir med på spleiselaget, kan studentene i Trondheim få gratis nattbuss.

Kraftige sanksjoner

Det har tidligere vært mye kontrovers rundt selskapet Uber, som så langt har etablert seg i over 70 land og godt over 500 byer. Selskapet opererer per dags dato kun i Oslo i norsk sammenheng, men selv der har det bydd på utfordringer. Politiet har avskiltet ubertaxier, fratatt førerkort fra sjåførene, og bøtelagt dem.

Likevel er reglementet som forhindrer etableringen av selskap som Uber i Norge per dags dato ikke i tråd med EØS-avtalen, ifølge Endresen.

– Selv om du er kvalifisert til å få drosjeløyve i Norge i dag, så får du ikke det, fordi man mener det er nok drosjer som kjører fra før. Det er brudd på etableringsfrihet, mener Endresen.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag Tore Sandvik mener det er andre problemer å ta stilling til.

– Det er to sider av saken. Vi er bekymret for overetablering av taxi. For mange taxi gjør at hver taxi tjener så lite. Dette gjør at for mange løyver vil skape et mye dyrere tilbud til kundene, som må betale mer for at drosjene skal tjene nok per tur, forteller Sandvik.

Kan utfordre piratdrosjene

Mye tyder likevel på at det ikke nødvendigvis er drosjeselskapene som tar støyten for etableringen av Uber, men heller piratdrosjer og sjåfører fra Facebook-grupper. Ubersjefen kan fortelle at statistikken viser at Ubertaxiene i Oslo har hatt lite påvirkning på markedet til drosjeselskapene.

Dersom Uber erstatter pirattaxi kan det ha en positive konsekvenser for befolkningen, mener Endresen. Han forsikrer kundene at sjåførene har god vandel og forsikring. Dette er likevel noe av det Sandvik mener er utfordringene knyttet til et slikt selskap.

– Uber representerer mye spennende og bra som vi er nysgjerrige på, men det er også utfordringer rundt ansattforhold og skatt. På den andre siden utfordrer Uber piratmarkedet som opererer på Facebook, og kan bidra til ryddigere forhold på den måten.

Sandvik forteller videre at kundenes sikkerhet i drosjene er et av de viktigste hensynene ettersom sjåfører sannsynligvis vil kjøre eldre, barn og mennesker med spesielle behov. Derfor mener han at løyvene fungerer som en sikkerhet. Samtidig mener han at det er et behov for å presse den ordinære taxinæringen på pris, med tanke på hvor høye prisene er i dag.

Les også: Kollektivtilbudet i Trondheim er for dårlig. Jeg vil ikke lenger betale for forsinkede, overfylte busser, skriver Under Duskens debattredaktør.

Mener tiden er inne

Endresen er likevel positiv til etableringen av Uber i Trondheim. Han betegner Uber som en «global tillitsformidler mellom folk». Ved å bruke færre kjøretøy på flere mennesker, spares miljøet også for en del utslipp, påpeker han videre.

– Biler står stille 95 prosent av tiden. Det er en underutnyttet ressurs, men Uber kan kjøre flere turer per timer enn hva drosjer kan. Appen funker i hele verden og kan brukes på reiser.

Til tross for at noen politikere er positive og at løyveordningen i Norge blir sett litt mer nøye på, kan det bli en liten stund før Uber blir etablert i Trondheim, ifølge Endresen. Han ser likevel ikke mørkt på det.

– Det er bred enighet i samfunnet om at Uber er noe som kommer. Spørsmålet man må stille seg i Norge er om man er klare for det nå? Det tror jeg man er.

Powered by Labrador CMS