Norge – en miljøsinke?

Norge er på full fart inn i en oljekrise. Satser vi ikke nok på ny teknologi?

Publisert Sist oppdatert

Audun Lysbakken og Sosialistisk Venstreparti (SV) inviterte til foredrag om det grønne skiftet tirsdag 9. september på Gløshaugen. ”Det grønne skiftet” har vært det store temaet i debattene inn mot kommunevalget.

– Den store oppgaven vi politikere har, er å gå fra å snakke om det grønne skiftet, til å faktisk gjennomføre det, sier partileder og parlamentarisk leder i SV Audun Lysbakken.

Med en rekordlav oljepris og en høyere arbeidsledighet, krangler de politiske partiene om hvordan Norge skal omstille seg for en ny økonomisk tid. Med FNs klimamål hengende over Norge, så står det klart at Norge må kutte ned på CO2-utslippene.

Den nye generasjonen må stå for skiftet

Ettersom Norge vil ha en befolkningsvekst på opptil 1,3 milioner til 2040, betyr det at Norge ikke bare må kutte i CO2-utslipp, men også finne mer effektive måter å forbruke energi.

– Det er den nye generasjonen som må stå for det grønne skiftet, men det er dagens politikere som må legge til rette for skiftet. De planene vi legger i dag, må legge til rette for grønne løsninger. Det betyr at når regjeringen planlegger en ny motorvei inn til Oslo, så fremmer ikke det lavere CO2-utslipp, sier Lysbakken.

SVs parlamentariske leder ønsker også en større debatt om restrukturering av forskningsmidler. SV og Miljøpartiet de Grønne, var de eneste politiske partiene på Stortinget, som ønsket å flytte midler fra petroleumsforskning til forskning på grønne løsninger.

Bybane og nye investeringer

Lysbakken mener at hvis Norge ikke omstiller seg i dag, vil Norge bli en miljøsinke i løpet av de neste årene. Han mener det offentlige må legge til rette for å vise hvordan vi skal spare energi.

– Hvis vi ser på et land som Tyskland, har de en politikk som er veldig ambisiøs. De har valgt å kutte ut all kull- og atomkraft for å utvikle satsingen på grønn energi. Vi kan også se at i Danmark er andel personer som studerer grønne løsninger mye høyere enn i Norge, sier Lysbakken.

SV er også et av partiene i Trondheim som går inn for utbygging av en bybane i Trondheim. Lysbakken framhever blant annet de positive effektene en bybane har hatt for bybildet i Bergen, hvor det var en lignende debatt.

– Vi i SV ønsker en bybane i Trondheim. Vi ønsker ikke å først bygge ut infrastrukturen i byen, for så å bruke busser. Bybildet er allerede fullt, det er ikke plass til flere busser i sentrum. Det er også slik at utbyggig av en bybane, gir mulighet for nye personer til å bosette seg langs trikkelinjen. Dette gjør at vi kan utvikle nye boligområder utenfor sentrum, sier Ottar Michelsen som er førstekandidat for SV i Trondheim.

Studerer grønn teknologi - sliter med å få jobb?

Da SV var i regjering ble det satset på at stadig flere skal studere grønn teknologi. Dette har gjort at andelen studenter ved Energi- og miljøteknologi ved NTNU har økt.

– Et problem vi sliter med er at vi har fått flere til å studere, mens vi ikke har et næringsliv som er klart for å ta imot disse studentene, sier Lysbakken.

Kaja Juul Skarbø var blant de studentene som hadde møtt opp for å høre partilederen sitt foredrag. Hun studerer til vanlig Energi- og Miljøteknikk ved NTNU.

– Jeg har veldig mange venner som er ferdigutdannet, men de får ikke jobb. Med tanke på at det er stadig flere ingeniører som mister jobben, ser det ut til at vi går mot et enda tyngre arbeidsmarked, sier Juul Skarbø.

SV-lederen ønsker at hele samfunnet skal få ta del i et grønt skifte, slik at vi kan utvikle en ny grønn teknologi som på sikt kan gjøre Norge til en viktig energieksportør i Europa.

– Det er rart at andre land satser på havvind, når vi som har så mye havvind ikke har klart å satse noe på dette. Dette gjør at vi politikere må sette av enda større summer, slik at vi kan utvikle en grønn teknologi og et grønt næringsliv i Norge, sier Lysbakken.

Powered by Labrador CMS