Øyner en sammenslåing

Rektorene for HiST og NTNU ser muligheter for å forbedre viktige fagområder ved en sammenslåing, selv om tekniske utdanninger byr på utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

– Skulle man stokket kortene i utdanningstrondheim på nytt i dag hadde nok ikke fordelingen mellom NTNU og HiST blitt som den er i dag, mener rektor Helge Klungland ved HiST.

Det kom frem i debattmøtet ”Hvem skal NTNU og HiST slå seg sammen med?” mandag kveld, som ble arrangert av Universitetsavisa. Klungland trekker frem lærerutdannelsen, økonomi, teknologi og helsefag som fagområder hvor HiST kan tjene på å slå seg sammen med NTNU.

– Innen de fire områdene vi er sterkest kan en sammenslåing med NTNU gjøre oss enda sterkere, sier han.

Skeptiske teknologer

Rektor Gunnar Bovim ved NTNU forteller at de har utredet de fagområdene Klungland nevner med tanke på en sammenslåing med HiST.

– Helseutdanningene er innstilt på sammenslåing. Vi ser like tendenser for lærerutdanningene og økonomi, selv om det her er noen flere innvendinger, sier han.

Bovim forteller at det er teknologifagene ved NTNU som har vært mest kritisk til en sammenslåing. NTNU har lange tradisjoner for femårige ingeniørutdanninger, og hvorvidt NTNU vil bytte til en modell med toårige mastergrader er et av spørsmålen som opptar mange av teknologene.

– Vi kan beholde de tradisjonsrike sivilingeniørutdannelsene ved å tilby både femårige mastergrader, bachelorgrader og toårige mastergrader. Det kan bidra til å bøte på frafallsproblemet, ved at studenter kan sitte igjen med en grad selv om de ikke klarer et femårig studieløp, sier Bovim.

Også Klungland ser utfordringer for teknologiutdannelsene ved en sammenslåing.

– HiST vil være lillebror på noen områder. Det å bevare de treårige teknologiutdanningenes særegenhet kan bli en utfordring for oss, sier han.

Flere mulige løsninger

Etter at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen varslet strukturendringer i høyere utdanning, har NTNU og HiST fått i oppdrag å se på ulike måter å organisere høyere utdanning i Trondheim. NTNU-rektor Bovim forteller at de nå jobber med tre ulike scenarier for fremtiden: De kan fortsette som i dag, slå seg sammen lokalt, eller samarbeide nasjonalt.

– Det siste alternativet kan innebære at NTNU, som det nasjonale lokomotivet innen teknologisk forskning og utdanning, etablerer en form for desentralisert campus. Mest nærliggende kan det skje ved samarbeid eller sammenslåing ved en eller flere av høgskolene som tilbyr teknologisk utdanning, skriver Bovim på rektoratets blogg.

Sammenslåing med Høyskolen i Nord-Trøndelag (HiNT), samt et regionalt universitetet som inkluderer høyskolene i Møre og Romsdal har vært bragt frem som mulige organiseringer i Midt-Norge. Begge rektorene er skeptiske til disse forslagene.

– Betydelige deler av HiST og HiNT er helt ulike med tanke på studietilbud, forteller HiST-rektor Klungland.

Powered by Labrador CMS