
Tilbake til hva Datarock egentlig handlet om
- Vi hadde så jævli lyst å dra Datarock så langt som overhodet mulig.
Datarock er for tiden aktuell med norgesturné i forbindelse med tiårsjubileet for plateselskapet deres, YAP records. Turnéen innledes med konsert i Samfundets storsal førstkommende lørdag. Vi tok en nostalgisk prat med Fredrik Saorea om karrieren, bandet og hva som har skjedd på 10 år.
Hei Fredrik fra Datarock, hvordan er livet for tiden?
- Livet er herlig
Fortell litt om plateslippet som skjer til høsten?
– Når vi slipper ny plate til høsten så vil vi se litt tilbake på hva Datarock egentlig har handlet om, og for oss handler jo dette om den første platen. Vi har jo vært en turnémaskin ganske lenge nå og gjort merkelige ting som korslaget på TV 2, og Melodi Grand Prix. I prosessen har vi jo faen gitt ut en musikal.
Datarock er et band som har sagt ja til mye forskjellig.
Datarock skal i utgangspunktet slippe ny plate til høsten, men Fredrik forteller at låtene ikke er ferdigstilt. Allikevel er de klare på at platen kommer til å være svært nedstrippet. Det handler om å ikke overprodusere låtene, men også det å være et autentisk rockeband. Gjennom all turneringen har de funnet ut at det er nettopp dette publikum setter pris på. Fredrik forteller at det er moro å se hvor glade publikum blir når de kun får servert lyden av det som skjer på scenen, uten backingtrack.
– Det er artig hvor mye man kan slippe unna med, med et nedstrippet sound.
Young aspiring professionals eller YAP (Young aspiring people) records er plateselskapet Datarock selv startet i Bergen. Artister som John Olav Nilsen og Gjengen, The Megaphonic Thrift, og Baertur er band som er signert til plateselskapet. YAP feirer tiårsjubileum i 2015, og noe av utgangspunktet for feiringen er blant annet et ønske om å feire hvor heldige de har vært med å både få en internasjonal karriere og trygge økonomiske liv som konsekvens av bandkarrieren. Siden debutalbumet ble utgitt i 2005 har Datarock reist rundt i hele verden og vist fram showet og musikken sin. Det har også blitt fortalt at de er det bandet i verden som har flest låter i videospill.
– Det er snakk om 23 videospill, kanskje fler. Vi er med i sånne spill som selger opptil 10 millioner kopier. Vi er med i 4 ulike fifaspill, vi er med i 2 ulike sims versjoner, ehh vi er med i Need for speed, og noe som ikke som er så kjent her da som heter Mad NFL som er gigantisk i Amerika.
I starten var Håndmalte Datarock alle sine egne CD-er. Disse sendte de ut i forskjellige retninger, og innholdet var en musikkvideo og et videospill de hadde laget selv.
– Videospillet var helt likt som space-invaders, men istedenfor at du var et romskip så var du en ufo der romsveler dryppet rømme og syltetøy på deg. Vi gjorde mange rare ting, også var det noe med denne nerdehumoren som appelerte til folk som satt i posisjon da for å si det sånn.
«Fa Fa Fa», megahiten fra 2005, og har blant annet blitt brukt i en av Coca Colas reklamefilmer. Fredrik er selv usikker på hvorfor låta har blitt så populær som den har blitt. For ham består den av et utrolig enkelt gitarriff, et catchy bassriff og ufattelig simple trommer.
– Da vi var ferdig med å spille inn sa vi bare at vi gidder ikke mikse den. Nå er den ferdig.
At disse store selskapene som Coca Cola og Google har fått interesse for musikken deres sier han selv er helt tilfeldig, men at det å ha hatt et eget uavhengig plateselskap har vært svært viktig for dem. Yap records har alltid blitt drevet superdemokratisk som en kompisgjeng. De har store og mektige samarbeidspartnere, men plateselskapet er med på å beskytte deres egen autoritet.
– Det vi har gjort er å skrive lisensavtaler. Med vårt plateselskap har vi kunnet være signet til vår egen superdemokratiske label, samtidig som vi har store kontrakter rundt omkring i verden.
Hva betyr Trondheim og samfundet for dere?
– Det betyr jævlig mye. Noen av de første konsertene vi spilte var i Trondheim. Vi begynte å spille på - hva heter den igjen,- klubben! Det blir liksom litt personlig med en gang her. Vi har jo vært studenter selv ikke sant, vi har reist rundt i hele verden, men det er liksom ingenting som slår Samfundet.
Det å komme til Trondheim som band for første gang, handlet for Datarock om å plutselig få den selvtilliten man trenger for å reise rundt i verden å spille.
Dere har ikke tenkt til å ha på drakter på konserten på samfundet?
– Det der forbannede plateselskapet er liksom ikke bare en logo sant, det er miljøet vårt. Den turen her har vi lyst til å bare dra på tur med gjengen vår, og være oss selv. Vi har ikke noe imot drakten, men på denne turen her har vi tenkt sånn helvete nå har vi spilt 800 konserter i den derre drakten. Vi håper folk syns det er gøyt å se oss i noe annet enn drakten.
Kommer det en ny drakt med den nye skiva?
– Hehe vi tror i utgangspunktet ikke det. Det er litt sånn som om deadmau5 skulle kommet med ny musehjelm på scenen. Jeg syns det er veldig greit om artisten beholder samme drakt.