
Baner vei for digital eksamen
Nylig fikk NTNU en rapport om mulighetene for en digitalisering av eksamen. BI har allerede startet med en slik prosess, og nå kan det se ut til at andre studiesteder følger etter.
Tekst: Kyrre Sandve Ryeng, Under Dusken
I rapporten fra en prosjektgruppe ledet av Fundator AS foreslås det tre måter å digitalisere eksamen på. Den første går ut på at man skriver eksamenen på pc før man printer den ut og leverer den på papir. Det andre alternativet går ut på at man får utdelt oppgaven på papir mens man leverer den digitalt, mens den tredje løsningen baserer seg på at både utlevering av oppgave, innlevering av besvarelse og sensur foregår digitalt.
Nærmer seg digitalisering
Prorektor for utdanning og læringskvalitet Berit Kjeldstad ved NTNU påpeker at hun foretrekker det siste alternativet.
– Målet er en fullstendig digitalisering, men det er en lang vei dit, sier hun.
Tidligere har universitetet hatt suksess med tilrettelagt eksamen hvor man skriver på pc, printer ut besvarelsen og leverer den på papir.
– Dette karakteriserer vi som digital eksamen i sin simpleste form. I dag omfatter dette om lag 90 studenter, men det er det eneste vi har kapasitet til nå, sier hun.
Kjeldstad innrømmer at det å tyde studentenes håndskrift kan være en stor utfordring når en sensor skal lese en besvarelse.
– Sett fra mitt ståsted er pc et framskritt som skriveredskap, men det er dyrt, sier hun.
Prosessen vil ta tid
Før en digitalisering kan bli igangsatt, må universitetet finne ut av om det skal utvikles en egen programvare som blokkerer lagret innhold på pc-en på eksamen, eller om man skal tillate hjelpemidler.
Kjeldstad viser til at det ikke er noe engasjement fra myndighetenes side om en nasjonal løsning i dag, og hun spår at dette vil forsinke NTNUs prosess. Nå etterlyser hun fagmiljø som vil ta del i prosessen.
– Jeg tror ikke vi vil få en fullstendig digitalisering før om tidligst fem år, sier hun.
I rapporten står det at BI har planer om å bruke om lag 40 til 50 millioner kroner på å digitalisere eksamen. Kjeldstad forklarer at NTNU ikke har en spesiell kontakt med BI angående digitaliseringen, men at universitetet ønsker å lære av erfaringene som blir gjort.
– Den mest framtidsrettede løsningen er at studentene tar med seg sitt eget utstyr, men det er mye som må utredes før vi kan få det på plass, sier hun.
– Prisen er ikke alt
Kjeldstad påpeker at utviklingskostnadene ved digitalisering vil koste mer enn å avholde eksamen slik man gjør i dag, men at utgiftene vil jevnes ut til slutt. Samtidig mener hun det er viktig å ta hensyn til at mange studenter bruker pc som arbeidsredskap til daglig i studiet.
– Vi skal ikke bare tenke på kostnadene, men også på at eksamen skal være mest mulig lik de arbeidsformene som studentene vanligvis bruker, sier hun.
Ifølge Kjeldstad ligger noe av utfordringen i at NTNU har flere studenter enn mange andre
utdanniinstitusjoner.
– Hadde det vært snakk om 500 studenter, ville det vært mulig å gjennomføre en digitalisering ganske raskt. Men når vi snakker om 22 000 blir det vanskeligere, sier hun.
– Papireksamen er ikke framtiden
Leder Gina Helstad for Studentparlamentet ved HiST forteller at de ønsker en utredning om de positive og negative sidene ved en digitalisering av eksamen. Hun mener at en fullstendig digitalisering vil gjøre det enklere å gi tilbakemeldinger, samtidig som man minimerer papirarbeidet med dagens system.
– Det brukes pc på samtlige eksamener på både ungdomsskole- og videregående nivå. Høyere utdanningsinstitusjoner kan ikke tro at papireksamen er framtiden, sier hun.
Hun viser til at det finnes mange former for digital eksamen, men at det største potensialet ligger i vanlige skoleeksamener. Helstad ser for seg at eksamenene fortsatt skal holdes på høyskolen, men hun innrømmer at enkelte studier ikke har like stor nytte av en digitalisering som andre.
– Mattefagene har kanskje ikke en så stor nytte av digitalisering, men utover det tror jeg de fleste vil tjene på det. Der man i dag skriver lengre tekster på papir, vil det være naturlig å gå over til digital eksamen, sier hun.
Studentene ønsker pc-en velkommen
Statsvitenskapsstudent Erik Fløan ved NTNU sier at han ser positivt på en digitalisering av eksamen.
– Man kan skrive lengre og ryddigere. Personlig får jeg raskt vondt i hånden når jeg skriver med penn, sier han.
Han forklarer at han aldri har hatt hjemmeeksamen, og at han ser for seg skoleeksamen med pc som det mest aktuelle alternativet til dagens form.
– De som sliter med lese- og skrivevansker vil nok ha mest nytte av digital eksamen, sier han.