
E-postsvindel spres på NTNU
Studenter ved NTNU fikk igår en phishing-epost som vil avsløre finansiell informasjon. NTNUs IT-avdeling vet om problemet, og gjør det de kan for å stoppe det.
Flere NTNU studenter mottok igår phishingsvindel på NTNUs offisielle studentepost. E-posten de har fått er fra Skandiabanken som forteller at forskjellige datamaskiner har forsøkt å logge seg inn på mottakerens bankkonto. E-posten virker useriøs med skrivefeil og usammenhengende setninger.
Filter skal minimalisere angrep
IT-sjef Håkon Alstad ved NTNU sier det har vært flere phishing-forsøk både mot ansatte og studenter fra Visa og Skandiabanken.
– Vi har også kjennskap til at en e-postkonto tilhørende en student kan være misbrukt, men den er nå sperret, sier Alstad.
Student ved NTNU Iver Jordal har ikke fått slik e-post på NTNU-brukeren sin før, og syntes det er bekymringsverdig at flere studenter har fått samme e-post på én dag.
– Vi har flere typer filtre som skal minimalisere denne type angrep, og vi «skrur» ytterligere på disse nå for å hindre at slike e-poster slipper gjennom, sier Alstad.
Ikke la deg lure
Phishing-eposter ser tilsynelatende ekte ut og kommer som oftest fra en «troverdig» avsender, som for eksempel en bank. Ifølge forbrukerombudets nettside vil en seriøs aktør aldri be deg om å oppdatere personopplysningene dine på denne måten.
Alstad ser ikke dette som et angrep spesielt rettet mot NTNU. Han oppfordrer alle som mottar slike e-poster om å slette den, uten å følge lenken til «banken».
– Alle bør merke seg at en bank aldri kommuniserer med kundene på denne måten, sier Alstad.